0
głosów
- +

Zachowanie czystości na zapleczu kuchennym

Autor:

Aktualizacja: 28.02.2020


Kategoria: Sztuka Kulinarna / Sprzęt Kuchenny


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 65 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CR <span class="normal">Wszelkie prawa zastrzeżone. Artykuł może być opublikowany jedynie na Artelis. Zabronione jest pobieranie artykułu i korzystanie z niego bez pismnej zgodny autora i serwisu Artelis.pl&nbsp;</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Zachowanie czystości na zapleczu kuchennym

Nieprawdą jest, że czystość zaplecza kuchennego widać już na progu restauracji. Stan zaplecza to często na tyle pilnie strzeżona tajemnica, że wielu gości nigdy się o nim nie dowie. Systematyczność, stosowanie dobrych jakościowo środków oraz system wewnętrznej kontroli pracowników to tylko kilka z kluczowych elementów czystej kuchni w restauracji. 


Normy sanepidu to jedno, a ich przestrzeganie to coś zupełnie innego. Nawet jeśli zaplecze kuchenne się do nich stosuje, nie znaczy to, że na kuchni zawsze jest czysto. Jak więc zachować czystość przy minimalnym zaangażowaniu pracowników? Jest kilka zasad.

Harmonogram sprzątania 

Niezależnie od tego, czy zaplecze kuchenne sprzątane jest przez pracowników specjalistycznej firmy, czy obowiązek zapewnienia w nim czystości spoczywa na kadrze restauracji, zawsze wszyscy jej pracownicy powinni mieć dostęp do harmonogramu sprzątania. Co do częstotliwości przecierania podłóg, czy czyszczenia toalet na zapleczu obowiązują w Polsce przepisy, których ogólne zalecenia załoga powinna znać. Jednak niezależnie od nich powinna być sprawowana kontrola nad poszczególnymi pomieszczeniami.

Inspekcje wewnętrzne

Poszczególne pomieszczenia zaplecza kuchennego powinny być na bieżąco kontrolowane. Wiadomo, że jeśli wszyscy mają czegoś pilnować, zwykle kończy się zupełnym brakiem kontroli. Dlatego obszar zaplecza należy podzielić na części, z których za każdą powinna odpowiadać dana osoba. Chodzi o informowanie osoby odpowiedzialnej, że gdzieś nastąpiła awaria, jakaś część nie jest oczyszczona, czy gdzieś brakuje środków czyszczących. Powierzając tego typu odpowiedzialność poszczególnym pracownikom, manager będzie miał pewność bieżącej kontroli.

Stałe zaopatrzenie w środki czystości i narzędzia 

Brak odpowiednich środków czystości czy sprzętu do sprzątania niejednokrotnie nie tylko przysparza personelowi problemu, ale również uniemożliwia wykonanie obowiązków. Dobrze wybrany sklep, w którym kupimy wszystko od dozowników po środki czystości w zbiorczych opakowaniach, to taki, który dostarcza środki higieniczne szybko, a wybór asortymentu pozwala zrezygnować z uzupełniania zapasów w drogich sklepach detalicznych. 

W oferujących środki higieniczne najlepszych marek sklepach takich jak higiena.net mamy do czynienia z na tyle bogatą ofertą, że można uzupełnić nie tylko zapasy środków czystości, ale zakupić komplet asortymentu do sprzątania zaplecza kuchennego i sali. Znajdziemy tu artykuły higieniczne, czyściwa czy ręczniki kuchenne dedykowane do wykorzystania w gastronomii, zazwyczaj niepylące, a przy tym posiadające specjalistyczne certyfikaty zezwalające na kontakt produktu z żywnością. Należy pamiętać o dopasowaniu środka chemicznego do określonego materiału, do którego zostanie on użyty - oznacza to inny środek do blatu stalowego, inny do podłóg, inny do elementów plastikowych, a inny do grilli czy piekarników.

Porządek musi być wciąż utrzymywany 

Dbałość o swoje stanowisko pracy obowiązuje każdego kucharza i pomoc kuchenną nie tylko przed wejściem na stanowisko i przy kończeniu zmiany. Niektóre elementy zaplecza muszą być czyszczone na bieżąco, dlatego dobrze jest mieć oddelegowaną pomoc kuchenną, która poza zajęciami związanymi z przygotowaniem posiłków będzie odpowiedzialna za utrzymanie w czystości blatu roboczego. Od tego, w jaki sposób pracownicy są informowani o swoich obowiązkach, wiele zależy. Obszar ich pracy i jasno określone zadania pomogą w egzekwowaniu zasad, jakimi powinno rządzić się kuchenne zaplecze.

 

fot. materiały prasowe


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij