Każdy z nich posiada inną ilość wałów w zależności od konstrukcji układu, aczkolwiek często jego poszczególne części zużywają się lub uszkadzają w trakcie jazdy, dlatego w dzisiejszym artykule postanowiliśmy opowiedzieć nieco więcej o ich strukturze.
Przegub krzyżakowy
Inaczej można nazwać go wałem Cardana, który składa się z krzyżaka osadzonego w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych. Dodatkowo ważnym ich elementem jest wkładka na dnie tulejki łożyska, którą koniecznie trzeba regulować co pewien czas. W tym celu wykorzystuje się specjalny pierścień Segera, którego grubość oczywiście musi być dopasowana do obwodu krzyżaka. Tylko odpowiednia wielkość pozwoli na mocne ściśnięcie elementu, które zniweluje wszelkie luzy w mechanizmie. Może to zapobiec między innymi nieodpowiedniemu wyważeniu wału albo innym usterkom w układzie napędowym. Co więcej, przeguby krzyżakowe możemy podzielić na obsługowe i bezobsługowe, gdzie pierwsze z nich wymagają smarowania co około 20 tys. km, natomiast drugie z nich należy wymienić na nowe po przejechaniu 800 tys. km.
Korpus wału
Występuje on w postaci stalowej rury, która powinna być odpowiedniej grubości w zależności o typu pojazdu w jakim znajduje się wał napędowy. Na obu końcach korpusu przymocowane zostają pozostałe elementy, przy których najważniejsze jest dokładne wycentrowanie. Jednocześnie mechanicy zwracają także uwagę na sposób spawania tych części, ponieważ rura może okazać się niebezpieczna dla wału napędowego, jeśli dojdzie do jej skręcenia bądź zniszczenia pod wpływem znacznych obciążeń.
Wielowypust
Specjalne połączenie przesuwne umożliwia swobodne i jednocześnie stabilne przemieszczanie się wału napędowego pomiędzy skrzynią biegów a mostem napędowym. Wówczas długość samego korpusu może elastycznie się zmieniać, a całość odpowiednio zamontowana i dopasowana pod względem części może pracować cicho i niezauważalnie. Konstrukcja ta wymaga okresowego badania luzu miedzy wałem a częściami spawanymi, gdzie wyczuwalne jakiekolwiek wolne miejsce na połączeniu koniecznie trzeba naprawić, by nie uszkodzić skrzyni biegów albo mostu napędowego.
Złącza kołnierzowe – flansze
Element ten znajduje się na końcu wału, gdzie możemy wyróżnić kilka rodzajów flansz, jak na przykład: DIN, SAE czy KV. Każdy z nich posiada odmienny sposób na przeniesienie momentu obrotowego, który może występować za pośrednictwem połączenia ciernego, gdzie śruby zapewniają ostateczny docisk albo czołowego uzębienia naciętego na powierzchni czołowej. Właśnie najczęstszym powodem awarii jest nieprawidłowe dokręcenie śrub, co następnie wymaga wymiany na nowe części do wałów napędowych oraz ich zamontowanie.
Łożysko podporowe
Zbudowane jest ono z jedno- lub dwurzędowego łożyska kulkowego, gdzie całość stanowi w konstrukcji układu napędowego wieloczęściowego istotną podporę. Wówczas wszystkie elementy utrzymują się w stabilnej pozycji, a samo łożysko jest przymocowane sztywno do ramy pojazdu. Zazwyczaj problemem jest tutaj zacieranie się łożyska, co również profesjonalni mechanicy mogą naprawić poprzez wymianę bądź regenerację wału.