Pojęcie to w ostatnich latach zrobiło wielką karierę, dlatego myślę że warto je omówić. Coraz częściej od pracownika wymaga się nie tylko kreatywności i zaangażowania w pracę, ale także asertywności. Tak więc po kolei.

Data dodania: 2008-09-09

Wyświetleń: 3202

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Najogólniej asertywność to pozostawanie sobą w każdej sytuacji. Człowiek asertywny potrafi być stanowczy i potrafi wyrażać swoje poglądy nawet wtedy, gdy naraża go to na dezaprobatę i oburzenie otoczenia. Potrafi jednak zaakceptować odmienne zdanie, o ile zostanie przekonany o jego słuszności za pomocą racjonalnych argumentów. Co ważne jest zdolny do obrony własnych praw i potrafi powiedzieć "nie" w obliczu nacisków ze strony innych osób.

Na zachowanie asertywne składają się trzy powiązane etapy:
- odmowa - czyli stanowcze powiedzenie "nie"
- określenie przedmiotu odmowy
- krótkie i prawdziwe uzasadnienie, bez usprawiedliwiania się

Bardzo ważną sprawą jest aby asertywności nie mylić z zachowaniem agresywnym. A to dlatego że ludzie łatwiej godzą się z odmową, kiedy czują że zostali potraktowani z szacunkiem.

Jeśli chcemy być asertywni to musimy:
- dokładnie określić czego chcemy
- zdecydować, czy to, czego pragniemy jest słuszne
- nie lękać się podejmowania ryzyka
otwarcie wyrażać swoje uczucia
- spokojnie przyjmować krytykę
- stanowczo bronić swoich racji

Nie wolno natomiast:
- ukazywać emocji, obrażać i upokarzać innych
- posługiwać się cudzym autorytetem w celu wymuszenia posłuszeństwa

I na koniec ważna sprawa.
Asertywność nie jest cechą wrodzoną. To efekt pracy nad sobą. Musimy pamiętać że mamy prawo do obrony własnych przekonań i praw. Jeśli zrezygnujemy z bycia sobą - znajdą się ludzie, którzy wykorzystają to. Podporządkują sobie nas, narzucą własne opinie i przekonania.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena