Mała księgowość, bo tak też można nazywać uproszczoną księgowość opiera się głównie na księdze rozchodów i przychodów. Korzystać z niej mogą małe jak i średnie przedsiębiorstwa, które nie przekraczają rocznego dochodu 1,2 mln euro.

Data dodania: 2016-10-19

Wyświetleń: 1024

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jeżeli mamy możliwość prowadzenia małej księgowości to Biuro rachunkowe będzie dla nas idealnym rozwiązaniem. Możemy powierzyć mu prowadzenie rozliczania całej naszej działalności. W dzisiejszych czasach biura rachunkowe udostępniają online dostęp do danych. Warto wtedy wziąć pod uwagę współpracę z takim biurem. Dzięki takim rozwiązaniom możemy skupić się w 100% na prowadzeniu własnego biznesu bez skupiania się na rozliczeniach.

Kilka sposobów rozliczania działalności.
W Polsce możemy rozliczać się na kilka sposobów. Jednym  z nich jest karta podatkowa, z której korzystać mogą tylko pewne grupy przedsiębiorców. Karta podatkowa polega na odprowadzaniu podatku, w którym kwota ustalana jest odgórnie, a wyliczana jest na podstawie:
•    Liczbie zatrudnionych pracowników
•    Liczbie osób zamieszkujących daną miejscowość
•    Rodzaj prowadzonej działalności
Ryczałt ewidencyjny to kolejny sposób rozliczania własnej działalności. To jaką kwotę podatku zapłacimy zależy od tego ile zarobimy w danym miesiącu. Trzecia metoda, która jest najczęściej stosowana, to Księga Przychodów i Rozchodów.

Obowiązki podatkowe
Prowadząc własną działalność nie możemy niestety zaniedbywać obowiązków związanych z podatkiem, ponieważ może to skutkować poważnymi konsekwencjami, nie tylko finansowymi. Jak już wspomniałem wcześniej z pomocą przychodzi nam Biuro rachunkowe, które całkowicie mogą odciążyć nas od obowiązków związanych z podatkami. Korzystając z uproszczonej księgowości musimy pamiętać o dwóch rzeczach, podatku VAT oraz PIT. Jeżeli chodzi o PIT, to tutaj musimy kwotę zaliczki wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym. Jeżeli jednak jesteśmy na podatku VAT musimy pamiętać aby każdą transakcję fakturować oraz prowadzić rejestr VAT. Do 25 dnia miesiąca musimy składać podatek VAT-7. Oczywiście nie możemy zapominać również o składkach, które musimy odprowadzać za siebie do ZUS-u do 10 dnia każdego miesiąca. Jeżeli zatrudniamy pracowników, to za pracownika musimy odprowadzać składki do 15 dnia. Umknąć nie może nam również archiwum. Dokumentację księgową należy przechowywać w archiwum minimum 5 lat.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena