Po pierwsze estetyka
Nowoczesne podejście do e-commerce zakłada, że oprogramowanie do sklepu internetowego musi być przede wszystkim funkcjonalne. Akurat stawianie tutaj znaku wyższości jest nieuprawnione. To trochę tak, jak z pięknym sloganem, że w związku dwojga ludzi liczy się wnętrze, a nie uroda. Nawet gdyby była to prawda, na brzydkich nie zwraca się uwagi – w przypadku sklepów internetowych jest podobnie. Być może liczy się funkcjonalność, ale to wygląd przyciąga lub odstrasza klienta. Są takie skrypty, na przykład OpenCart, którym pod względem funkcjonalności niewiele można zarzucić, ale większość sklepów na nich zbudowanych wygląda trochę anachronicznie i to zdecydowanie nie działa na ich korzyść. Jednak oprogramowanie nie musi samo w sobie gwarantować znakomitej szaty graficznej, bo tutaj nawet nie można byłoby powiedzieć, co to dokładnie znaczy. Musi natomiast dawać możliwość modyfikacji wyglądu do takiego, jakiego życzy sobie właściciel sklepu.
Po drugie łatwość
To już cecha, o której się dużo mówi. Jest to pod pewnym względem odzwierciedlenie zasad klasycznego marketingu. Sklep jest tym chętniej wybierany, im łatwiej jest się go klientom nauczyć i nie chodzi tu tylko o „układ alejek”, czyli menu, ale przede wszystkim o ekspozycję promocji, widoczność i precyzję cen, jasność oznakowania i tak dalej. Sklep musi być zbudowany w taki sposób, żeby odnalezienie w nim produktów było łatwe, a po odnalezieniu można było szybko i bezproblemowo ocenić ofertę na podstawie konkretnych danych dotyczących produktów. To również jest kwestia doboru oprogramowania (Załóż sklep na platformie Sky-shop.pl ) , ponieważ, nawet w przypadku dobrych skryptów, część opcji można wyłączyć, zaciemniając przekaz albo przeciwnie – pozostawić włączone zbędne informacje, które nie są potrzebne, a to utrudnia znalezienie poszukiwanych danych. Automatycznie sklep staje się mniej przyjazny dla użytkownika.
Po trzecie obsługa
Cenimy supermarkety, bo możemy obsłużyć się w dużej mierze sami. Z drugiej jednak strony nawet tam czasem potrzebujemy pomocy obsługi. Dobrze jest, jeśli skrypt sklepu – jeśli nie sam w sobie, to choćby przez odpowiednie wtyczki i integracje – daje możliwość uzyskania wsparcia ze strony obsługi. To ważne zwłaszcza przy niektórych towarach, które trudno wybrać samemu albo tych, których zwykle jednak nadal nie kupujemy w sieci, tylko raczej w tradycyjnych punktach, na przykład jeśli chodzi o drogą biżuterię.
A to nie wszystko. Od oprogramowania sklepu wymaga się też niezawodności, stabilności, możliwości modyfikowania i lekkości, żeby nie obciążać zanadto serwera. Do tego jeszcze łatwość obsługi o zaplecza – oto wizerunek, przedstawiony najbardziej w skrócie – dobrego sklepu internetowego. Ile z tego zależy od samego skryptu, a ile od obsługi? To już sprawa bardzo indywidualna.