- Do najpopularniejszych materiałów POS zaliczają się: stojaki na ulotki, naklejki, wobblery, broszury, makiety, standy, toppery, infokioski, strefy przykasowe i podajniki grawitacyjne.
- Materiały POS spełniają różne funkcje. Wśród tych najważniejszych pojawiają się: funkcja ekspozycyjna, wizerunkowa, informacyjna, stopująca, przyciągająca uwagę, wpływająca na nastrój i emocje. Oczywiście ich rola jest ściśle zintegrowana z ich formą i kształtem. Co więcej, rezultat jaki mają wywrzeć jest uzależniony od ich umiejscowienia.
- Materiały POS dzieli się ze względu na rodzaj nośnika. Biorąc pod uwagę to kryterium wyróżniamy: materiały POS trwałe np. regały wykonane z metalu, miękkie np. tekturowe standy, elektroniczne oraz sensoryczne.
- Materiały POS można umieścić na zewnątrz oraz wewnątrz sklepu. W zależności od tego, gdzie mają być ulokowane dobiera się ich rodzaj, kształt i wielkość. Najpopularniejszymi materiałami POS umieszczanymi na zewnątrz są m.in. billboardy bądź ulotki reklamowe. Jeśli zaś chodzi o te stosowane wewnątrz lokalu to prym wiodą stojaki reklamowe i różnego rodzaju ekspozytory.
- Materiały POS różnią się między sobą sposobem montażu. Część z nich to produkty wolno stojące, inne z kolei przeznaczone są do zawieszania, przyklejania i owijania.
- Przy produkcji materiałów POS trzeba wziąć pod uwagę następujące kryteria: adresata przekazu, otoczenie w jakim mają się one znaleźć, zwyczaje klientów odwiedzających lokal, najczęściej uczęszczane przez nich alejki.
- Warto podkreślić, że materiały POS mają nie tylko przyciągać uwagę klienta, ale być użyteczne, a więc zaprojektowane tak, by klient wiedział jak z nich korzystać i nie miał problemu z ich obsługą.
- Aby materiały POS wywierały odpowiedni wpływ na klienta muszą być czyste i utrzymane w odpowiednim stanie, gdyż tylko wtedy klient chętnie do nich podejdzie i sięgnie po umieszczony na nich produkt.
- Materiały POS należy stosować umiejętnie i rozmieszczać w taki sposób, aby przyciągały uwagę klientów, ale nie torowały ani utrudniały ruchu po sklepie. Dlatego też w alejkach lepiej sprawdzą się shelf shoppery czy wobblery, natomiast na ich końcu powinno się stawiać duże stojaki reklamowe np. ekspozytory.
- Skuteczne materiały POS nie mogą „skupiać się” tylko na cenie. Ważne, aby współgrały z rodzajem oferowanych produktów i kreowanym wizerunkiem marki.
- Odpowiednio przygotowane i zastosowane materiały POS mają ogromną moc – zwiększają sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent.