Dobór słów kluczowych to podstawa skutecznego pozycjonowania. Artykuł przekazuje kilka uwag pozwalających spojrzeć nieco szerzej na proces pozycjonowania stron.

Data dodania: 2007-03-23

Wyświetleń: 9604

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Pozycjonowanie strony internetowej zwykle zaczyna się od doboru słów kluczowych. Pomijam optymalizację strony, jako etap poprzedzający pozycjonowanie. Analizując zapytania ofertowe oraz dyskusje na forach internetowych doszedłem do wniosku, że warto przekazać właścicielom stron kilka uwag na temat doboru słów kluczowych do pozycjonowania. Pozwoli to na lepsze zrozumienie, czym jest pozycjonowanie i czego można po nim oczekiwać.

Praktyka pozycjonowania prowadzi do przekonania, że dobór słów kluczowych ogranicza sie do kilku przypadkowych słów lub fraz kilku wyrazowych. Po wycenie ilość wybranych słów kluczowych jest zmniejszana, ponieważ koszt pozycjonowania przekracza budżet wyznaczony przez klienta. Tymczasem strona główna powinna być pozycjonowana co najmniej na kilkanaście słów kluczowych. Słowa kluczowe dające dużo wejść na stronę są bardzo konkurencyjne i dostanie sie na pierwszą stronę wyników może potrwać kilka miesięcy, a nawet rok. Z tego powodu warto wybrać do pozycjonowania również kilka słów mniej konkurencyjnych, ponieważ efekt w postaci wzrostu odwiedzin strony będzie widoczny szybciej. Kilkanaście pozycjonowanych fraz to również nie wszystko, na co powinniśmy sie decydować, o czym mowa będzie w dalszej części artykułu.

Jak dobrać słowa kluczowe? Można skorzystać z różnych dostępnych narzędzi, ale pamiętajmy, że pozycjonowanie stron w Polsce, to przede wszystkim pozycjonowanie w google.pl. Jak dotychczas nie ma precyzyjnych statystyk wyszukiwania słów kluczowych. Pewien orientacyjny obraz daje skorzystanie z Google Trends albo Narzędzia zarządzania słowami kluczowymi. Są to dane przybliżone, dlatego polecam skorzystanie z krótkiej intensywnej kampanii reklamowej AdWords skierowanej na słowa kluczowe z opcją ścisłego dopasowania - słowo kluczowe. Koszt takiej kampanii to kilka do kilkudziesięciu złotych na dobę. Dobór słów kluczowych do kampanii może być poparty analizą słów wskazanych przez wymienione narzędzia. Szybko przekonamy się jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej wyświetleń naszych reklam, a tym samym są przydatne do pozycjonowania.

W pewnych sytuacjach można zrezygnować z niektórych, pozornie wartościowych słów kluczowych. Jeżeli sprzedajemy meble biurowe, to raczej nie musimy pozycjonować sie na słowo kluczowe meble, ponieważ internauta zapewne szuka czegoś innego i szybko opuści naszą stronę. Podobnie w przypadku pozycjonowania sklepu meblowego tradycyjnego w Szczecinie. Powinniśmy skorzystać z kombinacji słów branżowych z nazwa miasta, natomiast z pozycjonowania na frazy ogólne zrezygnować. To zbędny wydatek (niemały), który nie przyniesie korzyści - lepiej przeznaczyć te pieniądze na frazy lokalne, bo nikt z Warszawy nie przyjedzie po meble do Szczecina.

Czy dobór słów kluczowych to jednorazowa operacja? Nie, dlatego możemy mówić o procesie zarządzania słowami kluczowymi. Dobry przykład to pozycjonowanie sklepu internetowego, dla którego do pozycjonowania strony głównej wybieramy frazy ogólne. Sklep komputerowy, możemy pozycjonować np. na frazy: komputer, komputery, sklep komputerowy, sklepy komputerowe, itp. Jeżeli sklep prowadzi sprzedaż monitorów, to na te frazę powinniśmy pozycjonować nie stronę główną, a podstronę kategorii produktowej sklepu. W przypadku dużej oferty sklep dzieli kategorie na podkategorie, a za tym podziałem powinno podążać pozycjonowanie - podkategoria z monitorami LCD powinna być pozycjonowana na frazę jeszcze bardziej szczegółową - monitory lcd. Możemy to jeszcze powiązać z poszczególnymi markami producentów. W ten sposób szybko dojdziemy do wniosku, że powinniśmy pozycjonować właściwie cały asortyment sklepu na nazwy produktów. To bardzo efektywna metoda, ponieważ wejścia na słowa kluczowe bardziej precyzyjnie określające przedmiot zapytania, częściej kończą się zakupem. Cel tej metody pozycjonowania jest podwójny: z jednej strony wzrost odwiedzin ze strony internautów, a z drugiej strony zaoferowanie internautom strony najbardziej odpowiadającej zapytaniu w wyszukiwarce.

W wielu przypadkach doskonale sprawdza się prowadzona na bieżąco analiza statystyk wejść z wyszukiwarek. Możemy wówczas wychwycić obiecujące słowa kluczowe, które wcześniej pominęliśmy, a które dają sporo wejść z dalszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto tę pozycje poprawić, pozycjonując podstronę na którą prowadzi wynik wyszukiwania. Jest to stosunkowo łatwe do wykonania i bardzo efektywne. W swojej praktyce spotkałem setki takich słów kluczowych (fraz). Trzeba pamiętać, że takich fraz będzie więcej, jeżeli serwis internetowy będzie bogaty w oryginalna treść. W takich przypadkach zawartość serwisu spotyka się z pomysłowością internautów we wpisywaniu słów kluczowych w oknie wyszukiwarki. Bieżąca analiza statystyk pozwoli wychwycić również słowa kluczowe sezonowe. Branża motoryzacyjna dostarcza ciekawych przykładów takich fraz. Jedną z takich fraz jest "kia ceed", nowy model budzący aktualnie spore zainteresowanie internautów.

Pamiętajmy, że wysokie pozycje serwisu internetowego na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarkach to nie jest cel, a jedynie środek do celu, którym jest skierowanie na stronę odwiedzin ze strony internautów zainteresowanych jej tematyką. Ten ruch może przynieść spore dochody, tak duże, że wymagać będą rozbudowy firmy. Potwierdzają to przykłady z mojej praktyki zawodowej. Nie traktujmy więc pozycjonowania jak wydatku, tylko jak inwestycję o bardzo wysokiej stopie zwrotu.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena