Obecnie w polskiej szkole nie uczą specjaliści, a nauczyciele różnych kierunków, którzy jedynie skończyli studia podyplomowe, by zwiększyć swoją atrakcyjność dla pracodawców. W efekcie najwięcej czasu poświęcają na naukę obsługi komputera i różnorodnych programów, niewiele czasu poświęcając samemu programowaniu. Specjaliści od kodowania nie pracują w polskiej szkole, bo oferowane zarobki nie są w stanie przyciągnąć nawet średnio dobrych programistów. Rezultaty widać gołym okiem – lekcje informatyki odbywają się, dzieci coś tam robią, większość czasu grając w gry, czas nieubłaganie ucieka.
Programowania naprawdę można uczyć niemal w każdym wieku. Dostępne są narzędzia przystosowane do nauki dzieci od pierwszych lat szkoły podstawowej. Budowanie prostych aplikacji polega na budowaniu całości z dostępnych modułów, całość wymaga przede wszystkim logicznego myślenia i kreatywności.
Nieprawdą również jest, że nauka poprawnego kodowania wymaga wielkich nakładów finansowych. Większość dostępnych na rynku gier posiada ogromne wymagania sprzętowe, nauka programowania jest od takich obciążeń wolna, proste programy można pisać na niemal każdym komputerze.
Wszyscy rodzice zdają się rozumieć właściwą wagę nauki programowania dla rozwoju własnych dzieci. Poleganie na polskiej szkole w tej materii nie wróży nic dobrego. Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie wspólna nauka. Może się okazać, że takie właśnie spędzanie czasu z własnym dzieckiem będzie czymś wyjątkowym, łącząc przyjemność z osiągnięciem konkretnego celu.
Dzięki nauce programowania dzieci mogą nie tylko zdobyć określone umiejętności. Poza nauką języka programowania, będą także w stanie logicznie myśleć, rozwiązywać problemy i nauczyć się współpracować w grupie. Będą także w stanie lepiej rozumieć zasadę działania komputera czy tabletu. To są wymierne korzyści, przydatne nie tylko w określonej ścieżce kariery, ale w życiu w ogóle.
Programowanie dla dzieci jest także korzystne z uwagi na dodatkowe wartości procesu nauczania. Szybkie i wymierne efekty nauki, w postaci działającego programu, zachęcają dziecko do dalszego kontynuowania zdobywania wiedzy w tej dziedzinie.