Problem ucznia
Od czasu, kiedy kilka lat temu zasygnalizowano istnienie problemu, (choć sam kłopot jest oczywiście zdecydowanie starszy) i zauważono, że waga plecaka, który z samymi tylko książkami ważny nieraz nawet około 10 kilogramów (do czego należy doliczyć odzież sportową, śniadanie itd.), nie zrobiono w tej sprawie wiele. Dyrekcje szkół – najczęściej pod naciskiem Rad Rodziców i presję mediów, rozważały zakup szafek szkolnych, ale zakup bardzo często nie dochodził do skutku ze względu na ograniczenie finansowania przez organy założycielskie. Dziś jednak wiele szkół wraca do tego projektu, tym bardziej, że pomysł zamiany zestawu podręczników i zeszytów na tablet jest mocno nieprzemyślany i zdecydowanie bardziej kosztowny.
Szafki szkolne – proste, ale dobre.
Jest kilka technicznych szczegółów, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze szafek szkolnych. Przede wszystkim wyboru należy dokonywać na podstawie wnikliwej analizy potrzeb i pierwszym pytaniem, na które należy odpowiedzieć, jest wybór odpowiedniego typu szafki. Standardowo oferowane są szafki typu L oraz szafki skrytkowe z dwoma schowkami w pionie. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Dla dzieci z klas młodszych zalecane są niższe szafki dwuskrytkowe, natomiast dla dzieci starszych i młodzieży dwuskrytkowe o zwiększonej wysokości lub szafki typu L (także wyższe od standardowych szafek typu junior).
Szafka musi dać możliwość przechowywania określonych przedmiotów. Po pierwsze więc należy założyć możliwość umieszczenia w szafce okryć wierzchnich, odzieży sportowej niezbędnej na zajęcia WF-u lub podręczników. W niektórych modelach dodatkowo montuje się także półkę na obuwie. Jest to rozwiązanie przydatne w placówkach, w których typowe wykładziny elastyczne zastąpiono wykładzinami obiektowymi lub dywanowymi.
O wyborze decydują detale
Szafki szkolne najczęściej są wyposażone w specjalnie zaprojektowane otwory umożliwiające wentylację szafek. To ważne, ponieważ szczególnie w okresie jesienno-zimowym odzież w szafkach bywa wilgotna, a to z kolei może uniemożliwić przechowywanie w tej samej szafce zeszytów i książek. Otwory wentylacyjne mogą być umieszczone na przedniej lub tylnej ścianie (na bocznych raczej nie, gdyż szafki zaprojektowane są tak, aby właśnie bokami się ze sobą stykały). Co ważne, podobnie jak cała konstrukcja, również otwory muszą być wykończone w sposób uniemożliwiający przypadkowe skaleczenie.
Barwa szafki z technicznego punktu widzenia również jest detalem, natomiast w wielu szkołach, jeśli już znaleziono pieniądze na zakup, szafki ubraniowe szkolne instaluje się w ciekawszych wersjach kolorystycznych niż podstawowa (zwykle standard firmowy to barwy biała, écru lub kolory pośrednie). Podobnej trudności, co zmiana koloru, nastręcza na przykład montaż dodatkowej półki na buty – są to opcje dodatkowe, na które może zdecydować się dyrektor szkoły, jeśli uzna, że dla danej placówki podobne detale mają znaczenie.
Podsumowanie
Można oczywiście dyskutować dalej nad niezbędnymi zmianami systemu edukacyjnego, ale na razie, w obecnym systemie, istnieje poważny problem, który wymaga rozwiązanie innego niż doraźne. Większość szatni szkolnych wymaga zupełnej renowacji, a zamiast typowych „pomieszczeń” warto zastanowić się nad instalacją szafek ubraniowych o wysokości i pojemności dostosowanej do potrzeb uczniów danej placówki.