Nie będę jednak Cie do tego zachęcał, ponieważ, szczerze mówiąc, nie wiem, czy jest w ogóle jakikolwiek sposób określenia właściwego momentu na wystrzał z marketingowego startera.
Szablon Twoim wrogiem!
Jest jedna ważna zasada marketingu w każdym wydaniu: kampania musi być zaskakująca. Marketingowy Blitzkrieg nie może być przewidywalny. Gdyby wszyscy wiedzieli, kiedy zacznie się kampania reklamowa, to konkurenci swoją rozpoczęliby wcześniej, a klienci już z góry założyliby, w jakie dni najlepiej nie odwiedzać sklepów, żeby nie dać sobie wcisnąć bubla. Zresztą, o czym tu dużo mówić – po przejrzeniu wielu publikacji traktujących o kampaniach marketingowych, wiem, że najlepszym dniem na ich rozpoczęcie – według różnych profesjonalistów – jest losowo wybrany dzień między poniedziałkiem a niedzielą, wliczając oczywiście oba końce tego odcinka czasu. Niezwykle precyzyjne i strasznie pouczające.
Różne modele w praktyce
To, kiedy rozpoczynają się kampanie promocyjne różnych firm, zależy w dużej mierze od zasobności ich budżetu, sprzedawanych usług lub towarów, a także od sytuacji na rynku.
Ryanair działa według ustalonego przez kierownictwo planu. Nowe promocje są uruchamiane dwa razy na tydzień, zawsze w te same dni tygodnia i zawsze dokładnie tak samo odbywa się to na stronach internetowych, które są aktualizowane w różnym czasie. Tak dzieje się bez przerwy. Wyjątkiem są „święta cen”, które obowiązują do wyczerpania puli biletów przeznaczonych na loty z (lub do) danego portu, a początkiem kampanii jest pierwszy dzień funkcjonowania nowych połączeń z danego lotniska (w przypadku Modlina był t na przykład 10.04.2014 z pulą 100 tysięcy biletów).
Firma Zott podzielona jest na kilka działów, w zależności od produkowanego asortymentu. Kiedy wysokość zysków w stosunku do nakładów na utrzymanie produkcji osiąga pewien określony odgórnie poziom, uruchamiana jest przygotowana nieco wcześniej kampania marketingowa. W tej firmie nie ma praktycznie żadnego reagowania na posunięcia konkurencji – promocje rozpoczynają się wtedy, kiedy zyski są zbyt niskie.
W większości firm jednak nie ma żadnych harmonogramów. Promocja rozpoczyna się wtedy, kiedy ktoś wciśnie czerwony guzik. Powodem do rozpoczęcia kampanii marketingowej mogą być słabe wyniki, może być to sposób na wykorzystanie chwilowej zadyszki konkurentów i podebranie im klientów, może to być wreszcie proces ciągły, ale przebiegający z różnym nasieniem (tak dzieje się na przykład w przypadku operatorów telefonii komórkowej).
To, jaki model wybierzesz dla własnego przedsiębiorstwa, może być podyktowane różnymi czynnikami. W drugiej części artykułu przedstawię Ci najważniejsze z nich, żeby choć trochę ułatwić Ci zadanie.