1. Podstawowe źródła inspiracji
A. Blogerzy w Twojej niszy
- Inne blogi w Twojej niszy
Przejrzyj inne blogi w Twojej niszy. Daje to wyobrażenie na temat zagadnień, które są interesujące dla Twojej grupy docelowej. Przede wszystkim przejrzyj posty, które mają najwięcej komentarzy. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie tematy szczególnie interesują ludzi.
- Formularze zapisu na biuletyn
Zapisz się na biuletyny w swojej niszy, aby zobaczyć, w jaki sposób i na jakie tematy pisze Twoja konkurencja. W moim przypadku będą to biuletyny dotyczące takich zagadnień jak e-marketing, wordpress, social media, blogowania.
B. Książki, ebooki, infoprodukty oraz eventy
- Przeglądaj książki i ebooki
Wybierz się do księgarni lub biblioteki. Poszukaj książek w Twojej niszy. Weź ze sobą notes i na podstawie przejrzanych książek wynotuj pomysły na posty, które przyjdą Ci do głowy.
W przypadku internetu odwiedź jakieś wydawnictwo online. Poszukaj ebooka, który jest bestsellerem. Przejrzyj spis treści, następnie skopiuj tytuły rozdziałów. Każdy tytuł rozdziału da ci temat, na który możesz tworzyć nową treść na bloga.
- Opinie oraz recenzje na temat książek, ebooków oraz infoproduktów
Odwiedź wydawnictwa internetowe takie jak np. Onepress, Helion, Złote Myśli i poszukaj opinii na temat książek, ebooków w Twojej niszy. Jeżeli chodzi o produkty cyfrowe, opinie na ich temat możesz czerpać z takich stron jak interkursy.pl czy ekademia.pl. Czasami te opinie zawierają unikalne pomysły do wykorzystania od zaraz. Możesz również przedstawić Twój punkt widzenia w danym temacie. Stań się kontrowersyjny i miej odmienne zdanie od większości. Pamiętaj jednak, aby Twoja kontrowersyjność miała solidne podstawy. Przede wszystkim nie rób pustego szumu wokół siebie, bo możesz wyjść na idiotę.
- Eventy i wydarzenie
Sprawdź, wokół jakich tematów obracają się konferencje w Twojej branży. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie są obecne trendy i na jaki temat warto obecnie publikować.
Jeżeli masz taką możliwość, bierz w nich udział. Podczas takich spotkań mogą Ci przyjść do głowy ciekawe pomysły w wyniku rozmów z ludźmi i oglądanych prezentacji. Koniecznie notuj wszystkie rzeczy, które przyjdą Ci do głowy.
C. Inni ludzie oraz znajomi
- Twoi czytelnicy
Jeżeli masz już jakiś czytelników zapytaj ich o największe problemy dotyczące niszy, w której się obracasz. Dzięki uzyskanym odpowiedziom będziesz miał więcej pomysłów na to, co pisać dalej. Możesz to zrobić poprzez blogu, e-mail, social media, lub inne medium, w którym można zaangażować czytelników. Narzędziem, które możesz wykorzystać do tego celu jest ankieta.
- Zapytaj znajomych
Zapytaj swoich przyjaciół, krewnych, współpracowników i innych ludzi, co według nich może zainteresować internautów w związku z niszą, w której działasz. Przeprowadź z takimi ludźmi „burzę mózgów”, zwłaszcza, jeśli są zainteresowani tematyką, wokół której obraca się Twój blog.
- Blogowe komentarze
Blogowe komentarze i pytania mogą być inspirującym źródłem dla przyszłych postów. Możesz wśród nich znaleźć najczęstsze problemy Twoich czytelników.
- Doświadczenie innych
Czasami można użyć historii oraz doświadczeń innych ludzi i przekazać własne uwagi i wnioski z ich historii. W Twoich postach odwołuj się do ludzi, którzy odnieśli już sukces w danej branży.
- Grupa masterami blogerów
Spotykaj się z grupą regularnie i dziel się z nią pomysłami oraz ideami.
- Zlecanie pomysłów na posty
Rzeczywiście możesz zatrudnić kogoś do wygenerowania pomysłów dla Ciebie, zwłaszcza, jeśli ktoś taki ma doświadczenie i wiedzę w Twojej niszy. Może to zająć trochę czasu, aby znaleźć odpowiednią i kompetentną osobę.
- Networking
Networking z ludźmi w prawdziwym życiu może być dobrym źródłem pomysłów. Zadawaj im pytania i zwróć uwagę na to, co mówią na temat Twojej niszy.
- Gościnny post
Pozwól innym ekspertom opublikować post na Twoim bogu. W ten sposób możecie wspierać siebie nawzajem.
D. Osobiste doświadczenia i nowatorskie pomysły
- Aktualizacja oraz modyfikacja tematów, o których już pisałeś
Czasami posty, które opublikowałeś wcześniej nie są już aktualne lub masz jakąś nową wiedzę, którą chcesz się podzielić z Twoimi czytelnikami.
Dotychczasową treść na blogu możesz przedstawić również z innej perspektywy lub zaprezentować ją za pomocą innego nośnika np. można zrobić podcast lub video.
- Rozwiń poprzedni post
Przypomnij czytelnikom o poprzednim poście i rozwiń go. Pamiętaj, że niektórzy z nowych czytelników mogli nie widzieć Twojego wcześniejszego wpisu, więc zawrzyj w nim link do wcześniejszego artykułu.
- Dziennik
Prowadź dziennik własnych doświadczeń i pisz na swoim blogu, czego się nauczyłeś. Może to być świetny sposób, aby zaangażować Twoich czytelników.
- Twoje własne zainteresowania i pomysły
Podziel się Twoimi twórczymi pomysłami związanymi z tematyką bloga. Będzie to ciekawy temat do dyskusji z Twoją publiką.
- Próbuj nowych rzeczy
Spotykaj się z ludźmi, od których możesz się czegoś nauczyć. Staraj się regularnie wychodzić z własnej strefy komfortu i cały czas się rozwijaj. Dla mnie nowym doświadczeniem było poprowadzenie webinaru. Na początku zastanawiałem się czy nie zrezygnować. Podołałem jednak wyzwaniu. Po przeprowadzeniu konferencji online byłem bardzo szczęśliwy, że udało mi się przełamać tą barierę. W ten sposób nabyłem przede wszystkim nowe doświadczenie.
- Zaprezentuj swoje wygrane
Jeśli otrzymasz nagrodę lub zostaniesz zaproszony do telewizji, podziel się tym z Twoimi czytelnikami.
- Porażki/Awarie
Napisz o swoich niepowodzeniach i doświadczeniach, które dzięki temu zdobyłeś. Ja przykładowo próbowałem iść na skróty i chciałem zarabiać szybko pieniądze w internecie przy jak najmniejszym zaangażowaniu. Straciłem przez to czas oraz pieniądze na nierentowne inwestycje. Postanowiłem nie popełniać swoich dotychczasowych błędów i zacząć od nowa budować krok po kroku internetowe imperium. Do tego celu ma mi posłużyć przede wszystkim mój blog. Artykuły tu zamieszczone mają pomóc moim czytelnikom rozwiązać ich problemy związane z blogowaniem.
E. Portale społecznościowe oraz fora dyskusyjne
- Grupa na facebook’u
Dołącz do grupy na facebook’u związanych z Twoją niszą lub utwórz własną grupę. Angażuj się w dyskusję w tych grupach i zwracaj uwagę na to, co inni piszą.
- Treści użytkowników facebook’a
Użytkownicy facebook’a mogą dostarczyć Ci ciekawych pomysłów na treści. Twoi znajomi mogą być dla Ciebie źródłem inspiracji poprzez zamieszczanie linków do ciekawych stron.
- Tweety twoich zwolenników
Zwróć uwagę na to, co tweetują Twoi zwolennicy. Czasami można tworzyć posty wokół tych zainteresowań.
- YouTube oraz inne strony udostępniające video
Filmy innych ludzi mogą być dobrym źródłem inspiracji. Zasubskrybuj popularne kanały związane z Twoją niszą i obserwuj poczynania właścicieli tych kanałów.
Dołącz do LinkedIn i zapisz się do niszowych grup tematycznych. Śledź dyskusje w tych grupach.
- Forum
Uczestnicz w życiu forum i przyglądaj się temu, co ludzie piszą. Zwróć uwagę czy forum, do którego chcesz dołączyć jest aktywne. W internecie znajdziesz wiele forum, które umarły śmiercią naturalną. Lepiej wykorzystać swój czas na forum, które tętni życiem.
F. Badania i narzędzia
- Google Keyword Planner
Użyj Google Keyword Planner, aby znaleźć słowa kluczowe, których ludzie szukają w Google. Mogą to być świetne pomysły na tematy postów. Dzięki temu narzędziu będziesz mógł uzyskać więcej ruchu dla słów kluczowych z niższego wolumenu wyszukiwania.
- „Osobista burza mózgów”
Wybierz czas, kiedy możesz być wolny od zakłóceń i napisz wszystkie pomysły, które przyjdą Ci do głowy. Przede wszystkim na początku nie analizuj tego czy są one dobre czy złe. Po prostu pisz, a następnie wybierz te najlepsze i stwórz z nich tematy na wpisy. W chwili, gdy pisze ten post mam zanotowane w swoim zeszycie około 20 pomysłów na kolejne artykuły.
- Alerty Google
Dzięki temu narzędziu możesz być informowany o nowych tematach w Twojej niszy.
- Sugestie Google
Po wpisaniu do wyszukiwarki Google danej frazy można zobaczyć kilka sugerowanych słów kluczowych. Mogą one stanowić źródło kolejnych postów na bloga.
- Gromadzenie danych
Opracowania statystyk i danych w jednym miejscu, aby ułatwić czytelnikom dostęp do analizy interesujących ich informacji.
- Przeprowadzenie badań na dany temat
Pomyśl o temacie, który nie został w pełni wyczerpany. Dogłębnie go przebadaj i udostępnij wyniki dla Twoich czytelników. W ten sposób możesz obalić mit na jakiś temat, którego ludzie się trzymają.
- Google Analytics
Dzięki Google Analytics dowiesz się, jakie frazy/słowa kluczowe internauci wpisują w wyszukiwarkę i trafiają na Twój blog. Dzięki temu stworzysz dodatkowe tematy wokół tych słów kluczowych.
G. Inne źródła inspiracji
- Upraszczaj
Weź coś, co jest trudne dla większości ludzi i uprość to.
- Zanurz się w szczegółach
Podejmij się tematu, o którym już ktoś pisał, a następnie zanurz się w szczegółach. Niektóre posty na moim blogu mogą wydawać się ogólnikowe, dlatego mam zamiar stworzyć kolejne posty z podpunktów w danym wpisie i w ten sposób dać mojemu czytelnikowi więcej konkretnych informacji.
- Gratisy i kupony
Napisz o gratisach i kuponach, jakie można znaleźć w internecie na temat produktów i usług dotyczące niszy, w której publikujesz.
- Cytaty
Napisz post na temat popularnych cytatów lub powiedzeń. Możesz się zgodzić lub nie zgodzić z danym cytatem. Podaj kilka przykładów i opowieści o tym, że jest to prawda lub nieprawda.
- Czytaj blogi w innych niszach
Zacznij studiować blogi w innych niszach w ten sposób uzyskasz kolejne źródło inspiracji.
- Odejdź od biurka
Odwiedzić park, kino lub wybierz się na spacer. Opuść swoje centrum dowodzenia i zaczerpnij trochę świeżego powietrza. Obserwując otoczenie, w Twojej głowie zaczną kiełkować nowe pomysły.
- Odpowiadaj na ogólną krytykę w twojej branży
Być może program informacyjny pokazał twoją branżę w złym świetle. Przedstaw Twoje zdanie na ten temat na blogu. Pokazujesz w ten sposób Twoje zaangażowanie.
- Reaguj na bezpośrednią krytykę na blogu
Zawsze znajdzie się ktoś, kto wyrazi dezaprobatę wobec twoich poglądów. Może popełniłeś głupstwo w poprzednim poście i warto się przyznać i przeprosić. A może uważasz, że krytyka nie jest uzasadniona i powinieneś bronić swojej pozycji opierając się na konkretnych argumentach.
- Spotkanie z przedstawicielem handlowym
Spotkaj się z jakimiś doświadczonym sprzedawcą i zapytaj go, jakie są największe bolączki oraz opory ludzi przed zakupem produktu w branży, w której działa. Dowiedz się, jakie są najczęstsze pytania klientów odnośnie produktów podczas spotkań handlowych.
- Audyt
Przeprowadź audyt na blogach oraz stronach w Twojej niszy na konkretny temat. Na przykład, jakie rodzaje tytułów prowadzą do przeczytania przez czytelnika całego artykułu.
- Rozdawaj próbki
Publikuj fragmenty swoich książek oraz produktów informacyjnych, w których Twój czytelnik znajdzie rozwiązanie swoich problemów lub zostanie przez Ciebie zainspirowany.
- Ponadczasowe treści
Wskazówki, które z upływem czasu i ewoluującego świata cały czas są aktualne. Przykładem z życia może być zaplanowanie ślubu lub innej uroczystości rodzinnej.
- Portale internetowe z artykułami do przedruku
Przejrzyj na takich portalach artykuły powiązane z niszą, w której chcesz stać się ekspertem. Sposobem na dowiedzenie się czy artykuły te są wartościowe jest sprawdzenie stopnia moderacji portalu. Sam kiedyś publikowałem artykuły na takich stronach i muszę stwierdzić, że moderatorzy bardzo starannie podchodzili do oceny poprawności artykułu pod kątem gramatyki i interpunkcji. Przykładem takich portali w Polsce może być Artelis czy Albercik.
- Konkurs
Stwórz konkurs, który będzie zachęcać do udziału Twojego czytelnika. Możesz utworzyć również kilka wpisów na blogu na jego temat.
- Interaktywne gry
Zamiast standardowego pisemnego postu daj Twoim czytelnikom interaktywną grę do przetestowania, która pomoże im w nauce i rozwoju. Przykładem może być nbpportal.pl, który oferuje czytelnikom różnego rodzaju gry interaktywne z zakresu finansów osobistych i inwestycji.
- Zapowiedź nowych produktów i ogłoszenia
Zapowiedzi nowych produktów i usług, zarówno Twoich, jak i innych ludzi w branży. Stań się spekulantem i napisz, jaką nową jakość wniesie ten produkt czy usługa na rynek. Stwórz ogłoszenia dotyczące nadchodzących wydarzeń związanych z Twoim blogiem i biznesem.
2. Typy postów
A. Lista zasobów
Zrób listę przydatnych zasobów i łącza do innych stron internetowych, które mogą przydać się Twoim czytelnikom. Taki post może być regularnie aktualizowany, jeżeli pojawią się jakieś nowe informacje.
B. „List post”
Stwórz top listę 10 lub 100 zasobów i pomysłów. Wykaż, że są niezwykle popularne i podziel się nimi również w social media. Artykuł, który właśnie czytasz też należy do tego typu postów.
C. Tutoriale
Tworzenie tutoriali, czyli jak czegoś używać lub jak coś zrobić. Inspirację na ten temat możesz czerpać na przykład ze strony spryciarze.pl
D. Tygodniowy/miesięczny przegląd prasy i mediów
Stwórz listę raz na tydzień/miesiąc stron z linkami, które zawierają informacje na temat, co nowego wydarzyło się w Twojej branży.
E. Case Study
Studium przypadku osoby, która z powodzeniem stosowała metodę udostępnioną w twoim poście.
F. Lista użytecznych wskazówek i porad
Porady/wskazówki typu jak z punktu A dojść do punktu B. Pomyśl o problemach i wyzwaniach, które napotykają Twoi czytelnicy i napisz o tym post.
G. Post porównujący
Porównaniu możesz poddać wiadomości, produkty, usługi lub inne pomysły w Twojej branży.
H. „Skomentowany post”
Skomentuj post kogoś innego w Twojej niszy i dodaj własne opinie i porady.
3. Forma przekazu
A. Podcasty
To forma internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej. Śledź podcasty w Twojej niszy, aby dowiedzieć się, co ludzi interesuje.
B. Webinary
To konferencje online prowadzone na żywo przez internet. Zapisz się na dostępne webinary w Twojej niszy. Zobacz, jakie tematy są poruszane na webinarach.
C. Infografika
Można napisać, że jest to przedstawienie w sposób graficzny Twojego postu. Możesz stworzyć infografiki z istniejących artykułów. Temat ten jest na tyle ciekawy, że na pewno poruszę go w przyszłości.
D. Tworzenie filmów
Możesz dodać również do niego treść, a następnie opublikować go na blogu oraz portalu video taki jak youtube czy vimeo. Blogi oparte o film nazywane są vblogami.
E. Zdjęcia
Dziel się ciekawymi zdjęciami i grafikami. W internecie znajdziesz ich całą masę. O zdjęcia są oparte przede wszystkim blogi modowe.
F. Slideshare
Slideshare to prezentacja slajdów. Przykład prezentowania contentu w taki sposób możesz znaleźć na stronie projekty.skutecznie24.pl. Może to być dla Ciebie kolejne źródło inspiracji do tworzenia treści.
G. Wywiad z Ekspertem
Zrób wywiad ze znanym ekspertem i opublikuj go na blogu. Jeżeli na początku Twojej działalności nie masz odwagi na takie działania możesz opublikować wywiad innej osoby i przedstawić własny punkt widzenia.
H. Linkologi
To blogi, które mają odnośniki do innych stron zawierających informację na dany temat. Linkologi zawierają również komentarze do danych odnośników.
Myślę, że w ten sposób mocno Cię zainspirowałem i nie będziesz już szukał wymówek, o czym masz pisać na blogu.