Nadawanie pracy indywidualnej specyfiki właściwej formom grupowym znacząco usprawnia procesy biznesowe. Skuteczne zarządzanie firmą opiera się więc na zaangażowaniu i współpracy wielu osób ukierunkowanych na osiągnięcie wspólnych celów.

Data dodania: 2013-03-19

Wyświetleń: 1232

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Cele powinny przynosić korzyści zarówno całemu zespołowi, jak i poszczególnym jednostkom – na równi przełożonym i pracownikom. Dla efektywnej realizacji zadań, mających umożliwić osiągnięcie sukcesu, niezbędne okazuje się stosowanie w praktyce innowacyjnych rozwiązań z zakresu human resources, będących podstawą strategii odpowiadającej specyfice danej firmy, w zakresie struktur organizacyjnych i branży, w której się specjalizuje.

Działania mające tak kompleksowy charakter wymagają umiejętnej koordynacji w obrębie zachodzących procesów biznesowych, co z kolei wiąże się z prawidłowym obiegiem informacji i terminowością realizowanych projektów. Aby zoptymalizować funkcjonowanie firmy, niezbędna jest modernizacja procesów i systemów zgodnie z założeniami wynikającymi z human resources. Wśród innowacyjnych rozwiązań wspierających rozwój biznesu wymienia się metodę zarządzania przez cele, która sprawdza się w każdego rodzaju organizacji.

Metoda zarządzania przez cele opiera się na bardzo prostych, ale solidnych fundamentach. Jej podstawą jest wspólna praca dla osiągnięcia konkretnego celu gwarantującego sukces firmy, który powinien być sumą indywidualnych sukcesów wszystkich pracowników zaangażowanych w realizację przyjętej strategii. Prostota tej metody polega więc na tym, że osiągnięcia firmy i pracowników są od siebie zależne, zaś jej rzetelność wynika z konieczności stworzenia relacji interpersonalnych niezbędnych przy tego rodzaju współdziałaniu. 

Opracowując strategię opartą o metodę zarządzania przez cele, należy w pełni ją dostosować do standardów i procedur obowiązujących w firmie, a wynikających ze struktur organizacyjnych. Jest to podstawa do określenia głównych kierunków działania mających przynieść oczekiwane rezultaty, satysfakcjonujące pracowników i przyczyniające się do rozwoju firmy. Tego typu działania wpływają na zaangażowanie pracowników, którzy mając jasno określony cel, sami mogą decydować o sposobach jego osiągania, wykazując się kompetencjami i predyspozycjami właściwymi do zajmowanego stanowiska i pełnionej funkcji. Mimo pewnej swobody w zakresie procesów decyzyjnych, niezbędne jest stałe monitorowanie postępów prowadzonych prac, a także ocena ich jakości i rezultatów, co nie pozostaje bez wpływu na karierę zawodową każdego pracownika.

Mimo że metoda zarządzania przez cele ukierunkowana jest głównie na osiąganie wyników, w konsekwencji składających się na sukces, to jednocześnie może być wykorzystywana do motywowania pracowników i umożliwiania im indywidualnego rozwoju zawodowego. Potrzeba indywidualnego rozwoju, z którym nieodłącznie wiąże się awans, sprawia, że każdy pracownik firmy będzie czuł się odpowiedzialny za powierzone mu zadanie, co w perspektywie czasu zaowocuje także rozwojem samej firmy, którą tworzą przecież pracujący w niej ludzie.

Specjaliści z zakresu human resources wskazują najważniejsze etapy i założenia, według których należy postępować, realizując strategię opracowaną w oparciu o metodę zarządzania przez cele. Podkreślają, jak ważne jest stworzenie prawidłowych relacji interpersonalnych dla umiejętnego łączenia procesów organizacyjnych i decyzyjnych w obrębie struktur firmy:
•  Zależność celów indywidualnych z nadrzędnymi celami strategicznymi – rozmawiajmy z podwładnym o tym, jaka jest strategia i polityka firmy. Odpowiednia komunikacja na linii kierownik–pracownik to podstawa sukcesu firmy. W tym przypadku duża odpowiedzialność spoczywa na kadrze zarządzającej.
•  Samodzielność w realizacji celów – należy skończyć z metodą dyrektywnego kierowania pracownikiem, dajmy mu przestrzeń do działania i obdarzmy go zaufaniem, a w zamian dostaniemy od pracownika pełne zaangażowanie w procesie wykonawczym i zmniejszymy prawdopodobieństwa niepowodzenia wykonywanych zadań.
•  Ocena pracownika i ocena efektywności zarządzania – dokonajmy obiektywnej oceny zarówno pracownika, jak i stopnia realizacji zadań. Ocena przydatności pracownika powinna mieć charakter zwrotny, pracownik powinien dostać informację i wskazówki na przyszłość odnośnie jego rozwoju w firmie czy możliwości podniesienia swoich kwalifikacji poprzez odpowiednie szkolenia.

Opracowanie strategii, której podstawą jest metoda zarządzania przez cele, wymaga rzetelnej analizy profilu firmy i dokładnego określenia celów, które wynikają z założeń biznesowych. Na etapie wdrażania trzeba pamiętać, że wymierne efekty pojawiają się dopiero po pewnym czasie, przy czym warunkiem koniecznym jest uwzględnienie wytycznych wskazywanych przez specjalistów human resources. Prawidłowo opracowana, wdrożona i przeprowadzona strategia, będąca wynikiem współpracy wielu zaangażowanych pracowników, nie może być pozbawiona regularnej kontroli dostarczającej rzeczywistych danych dotyczących efektywności działań. Ponieważ zarządzanie przez cele ma przynieść korzyści firmie i pracownikom, koniecznym się staje bieżący monitoring, który zapewni ciągłość współpracy przybliżającej do osiągnięcia sukcesu. Specjaliści HR wiele miejsca w swoich publikacjach poświęcili tej metodzie i warto zapoznać się z jej specyfiką, ze względu na jej dużą skuteczność.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena