We współczesnym świecie internet pełni jedną z ważniejszych funkcji nośnika promocji. W ciągu ostatnich lat nastąpił gwałtowny rozwój reklamy w internecie.
Marketing internetowy to promocja towarów i usług, która dociera do potencjalnych klientów poprzez nośniki promocji internetowej. Sama komunikacja jednak nie wystarcza, trzeba wiedzieć z kim i jak się komunikować. Jak to wyraził Daniel Bell1979 "Telekomunikacja stanowi dla ludzkości rewolucję na taką skalę jak wynalezienie papieru, pisma i języka". Poprzez marketing internetowy można wspierać swoje bieżące działania w każdej dziedzinie. Marketing jest procesem społecznym dzięki, któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, wymianę posiadających wartości produktu. Zatem zadaniem marketingu internetowego jest zastosowanie właściwej strategii działalności na istniejącym już rynku lub wykreowanie zupełnie nowego, aby stać się wydajnym źródłem, a także zdobywanie wiedzy o potrzebach, zachowaniach klienta jak również sztuka dostosowania ofert tak aby potrzeby konsumenta zaspokoić w maksymalnym stopniu. Właśnie żeby nasz towar kupił, bądź chciał skorzystać z naszych usług. W obecnych czasach zdobycie klienta to połowa sukcesu, druga połowa to utrzymanie klienta przez nas oferowanym marketingu internetowym przoduje szybkość nawiązywania kontaktu, bezpośredniość przekazu, a także niska cena w porównaniu z innymi mediami. "Czy handel elektroniczny zmieni wszystko czy doda kolejny kanał sprzedaży? Internet nie tylko jest kanałem sprzedaży, on zmieni biznes. Firma przyszłości będzie współdziałać z cyfrowym układem nerwowym"Bill Gates Jak widać z powyższych uwag, sztuka marketingu internetowego opiera się głównie: na obsłudze klienta, umiejętność zbierania informacji o kliencie, a także na walce z konkurencją - te działania nazywamy marketingiem mix. Aby sprzedać, nie wystarczy mieć produkt, dostępny dla docelowych nabywców, wyceniony po konkurencyjnych cenach. Konieczne jest reklamowanie produktu na wybranym segmencie rynku. Do takiej promocji nie trzeba wielu nakładów, aby stworzyć w internecie duże przedsięwzięcie przynoszące zyski. Promocja marketingu internetowego jest prowadzona on-line przy użyciu narzędzi internetowych, może obejmować sprzedaż, badania marketingowe, budowanie wizerunku firmy oraz obsługę klienta.Możemy wymienić wiele takich narzędzi. Do podstawowych należy serwis internetowy. Pełni on dużą rolę dla czynności związanych z marketingiem. Odpowiednio zaprojektowana strona www może dziś przynieść większy sukces niż reklama zewnętrzna lub telewizyjna. Wszystkie pozostałe formy są z nią powiązane i raczej nie mogą bez niej istnieć. Mailing - jest jednym z najstarszych narzędzi
e-marketingu. Polega na rozsyłaniu maili z informacją, promocją lub ofertą handlową. Największą zaletą e-maila jest jego darmowość. Maile nie powinny raczej zawierać grafiki, gdyż programy pocztowe kwalifikują je jako spam. Warto pamiętać w e-mailach o standardach formy grzecznościowej korespondencji(tytuły, nagłówki, podziękowania). Program partnerski - narzędzie to dotyczy zarówno marketingu tradycyjnego jak i elektronicznego. To ogromny rynek w dodatku rozwijający się w błyskawicznym tempie. Program partnerski to dodatkowa droga do zwiększenia sprzedaży poprzez sieć partnerów współdziałających z daną firmą. Banery - najpowszechniejsza forma reklamy internetowej. Jest to moduł graficzny niewielkiego
formatu. Celem reklamy banerowej jest zachęcenie internautów do klikania odwiedzin reklamowych. Affiliate marketing - jest jednym z najciekawszych nowoczesnych rozwiązań marketingu internetowego. Polega na porównaniu strony przez inne strony. A dokładnie służy on do odzyskania zainteresowanych klientów na twoją stronę. Forum - własne forum jest rzeczą cenną, a także podnosi wartość rozmowy. Wymaga sporej ilości grupy użytkowników, którzy będą się udzielać. Atutem jest to, że skrypt forum jest stosunkowo prosty i dostepny. Biuletyn - jest sformatowaną stroną tekstu, rozyłaną na skrzynki pocztowe, tak jak zwykły e-mail. Najczęsciej biuletyn zawiera informacje z firmy je rozsyłającej. Marketing możemy podzielić na wiele dziedzin tj: Marketing strategiczny - polega on na analizie aktualnej pozycji firmy jak również jej konkurencji w celu uzyskania przewagi rynkowej.
Marketing bezpośredni - jest jedną z najskuteczniejszych technik promocji. Ma na celu bezpośrednie oddziaływanie na nabywców lub grupy docelowej, tak aby doprowadzić do transkcji. Marketing wewnętrzny - celem marketingu wewnętrznego est tworzenie organizacji zorientowanej na klienta oraz na motywowanie pracowników.
Kolejny element to
epr - czyli public relations w internecie. O tym temacie porozmawiamy w następnym artykule
www.seo24.com.pl - e-marketing, e-pr, seo