Wirtualny świat stwarza możliwości rozwoju własnego biznesu, który przynosi realne zyski. W Polsce powstaje coraz więcej sklepów internetowych. W każdym miesiącu powstaje kilkadziesiąt nowych sklepów w sieci, które działają w różnych branżach. W Internecie znajdziemy mnóstwo informacji jak otworzyć tego rodzaju sklep i bardzo często obiecuje się nam gwarantowane zyski. Co więcej, wiele osób zamyka swoje tradycyjne sklepy i próbuje przenieść swój biznes do wirtualnego świata, licząc na to, że to właśnie tam odniosą prawdziwy sukces.
Istnieje stereotyp, że sklep internetowy jest bardzo łatwo założyć i prowadzić, a klienci sami się zjawiają, bo w końcu z Internetu korzystają miliony osób. Rzeczywiście, otwarcie sklepu internetowego nie stanowi większego problemu, ponieważ na rynku działa wiele firm, które stworzą dla nas od podstaw gotowy sklep internetowy i dodatkowo nauczą jego obsługi, a nam pozostanie już tylko sprzedawanie i jego dalsze prowadzenie.
W każdym miesiącu znika z Internetu kilkadziesiąt sklepów internetowych, które kończą swoją działalność z powodu generowania coraz większych strat. Wiele sklepów od momentu powstania nie jest nawet w stanie wypracować zysku i po czasie taki nierentowny interes jest zamykany. Wolny rynek, także w Internecie, jest nieubłagany. Przetrwają tylko najlepsi, którzy potrafią sobie poradzić na rynku i zdobyć klienta. Częściowo takiej sytuacji winne są media, które rozpowszechniają informacje o sukcesach osób otwierających własne sklepy internetowe.
Otwarcie wirtualnego sklepu nie gwarantuje nam sukcesu. Właściciel musi sam ciężko pracować, aby móc czerpać z biznesu zyski. Pomimo, że działa on w wirtualnym świecie, to jego praca musi być bardzo wytężona i wręcz nieustanna. Chcąc otworzyć własny sklep internetowy, rozpocznijmy od biznesplanu. Niezbędne są również środki pieniężne na budowę sklepu oraz jego reklamę. Koszt stworzenia kompleksowego sklepu internetowego to od 4 do kilkunastu tysięcy złotych, wszystko zależy od branży, oferty. Do tego dochodzą koszty zakupu towaru, jego przechowywania, a przede wszystkim koszty reklamy. Jeśli będziemy oszczędzać na reklamie swojego sklepu internetowego, to od razu możemy zamknąć wirtualny biznes.
Bez reklamy w sieci nikt nie będzie nawet wiedział, że nasz sklep istnieje. Na rynku jest tak duża konkurencja, że należy ostro walczyć o klienta. Reklama w Internecie to przede wszystkim pozycjonowanie sklepu w Google. Ponadto warto zainwestować w reklamę na portalach i serwisach tematycznych, które są ściśle powiązane z branżą naszego sklepu. W ten sposób będziemy w stanie dotrzeć do naszych potencjalnych klientów.
Przeznaczenie dużych środków na reklamę sklepu internetowego wcale nie gwarantuje nam sukcesu. Sklep w sieci, jak każdy biznes, wiąże się z ryzykiem. Pomimo dobrej oferty i dużej reklamy, możemy nigdy nie zobaczyć zysku. Wszystko zależy od pomysłu na sklep internetowy, liczy się innowacyjność i świeżość. Każdy musi znaleźć niszę na rynku, którą skutecznie wypełni. Powielanie istniejących ofert, nawet przy oferowaniu niższych cen, może okazać się dotkliwą porażką.
Należy mieć na uwadze, że Internet nie jest cudownym światem spełniania snów i marzeń. Działa tutaj taki sam wolny rynek jak w realnym świecie i przetrwają tylko najlepsi. Nie łudźmy się, że gdy otworzymy sklep w Internecie, będą do nas przybywać w cudowny i samoczynny sposób tłumy klientów. Jeśli nie zainwestujemy odpowiednich środków w reklamę, to nigdy nie wypracujemy zysku.
W Internecie konkurencja powstaje znacznie szybciej niż w realnym świecie. Musimy być zawsze gotowi do działania i wdrażać nowe rozwiązania. Wszystko po to, aby nie pozostać w tyle.