Dobra atmosfera w pracy jest często podawana jako jeden z kluczowych czynników wpływających na motywację. Większość ankietowanych pracowników mówi, że ma ona dla nich istotną rolę przy podejmowaniu decyzji o podjęciu pracy.

Data dodania: 2012-08-08

Wyświetleń: 1519

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jest to naturalne, ponieważ ludzie chętniej przychodzą do miejsca, w którym znajdują się sympatyczne osoby, z którymi fajnie się pracuje – niezależnie od tego, czy to miejsce pracy, czy rozrywki. Warto więc bliżej przyjrzeć się temu, jakie czynniki wpływają na atmosferę w pracy, a więc tym samym jak można ją tworzyć w sposób bardziej przemyślany.

Pierwszą ważną sprawą, na którą warto zwrócić uwagę, jest poziom hierarchizacji – czy nie jest zbyt wysoki. W każdej firmie jest jakaś hierarchia służbowa i jest to naturalne. Ale jeśli jest zbyt silny dystans między kierownictwem a szeregowymi pracownikami, może to negatywnie wpływać na atmosferę.

Warto sobie zadać takie pytanie – czy ludzie w firmie razem współpracują nad rozwiązywaniem problemów, niezależnie od stanowiska? Czy komunikacja przebiega również z dołu do góry (a również poziomo), czy tylko z góry na dół? Jak management reaguje na próby wyjścia z inicjatywą przez pracowników? Czy firma nagradza asertywność pracowników, czy raczej wymaga od nich po prostu podporządkowania? Czy szefom zdarza się rozmawiać o sprawach prywatnych z podwładnymi? To wszystko są istotne rzeczy, jeśli chodzi o zmniejszenie strukturalizacji panującej w firmie.

Innym ważnym aspektem jest sposób rozwiązywania spraw trudnych. Czy są one komunikowane otwarcie? Czy jeśli pojawiają się jakieś problemy lub konflikty interesów, to zainteresowane strony mówią o nich w jasny sposób, próbując wspólnie znaleźć rozwiązanie? Czy raczej są one ukrywane i zamiatane pod dywan? To są bardzo ważne wyznaczniki zdrowych relacji.

Ważna jest również tendencja do wzajemnej pomocy. Chodzi o to, czy jeśli mamy problem z wykonaniem jakiegoś zadania, możemy liczyć na pomoc innych w wykonaniu go lub na wskazówki, porady co do tego, jak je wykonać. Jeśli tak jest, to jest bardzo ważny czynnik wspierający dobrą atmosferę w biurze. 

Licencja: Creative Commons
2 Ocena