Logopeda to specjalista od zaburzeń mowy. Często kojarzony jedynie z poprawnością wymawiania literki „r”. Jednak to niejedyna jego rola. Ma on coraz większe znaczenie w terapii już na pierwszych etapach rozwoju dziecka. Z jego pomocy korzystają rodzice w szkole rodzenia oraz tuż po porodzie, kiedy dziecko odmawia ssania piersi.

Data dodania: 2012-07-05

Wyświetleń: 1624

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kiedy do logopedy?
Nie trzeba czekać, aż dziecko będzie dawało jasne oznaki, że jego rozwój nie przebiega prawidłowo. Nie ma potrzeby oczekiwania do sławetnej chwili, kiedy maluch zacznie mieć problemy z wymawianiem niektórych głosek „cz”, „sz”, czy „r”. Warto odwiedzić logopedę również w innych sytuacjach.
Gdy maluch ma problemy z ssaniem, logopeda może nam wskazć, jak zawalczyć o naturalne karmienie. Jednak jeśli to się nie uda, możemy skorzystać z możliwości doradzenia, jak prawidłowo karmić dziecko, jak dobrać butelkę. Jednak słuchając eksperta, który nie jest opłacany przez duże marki oraz koncerny, ale który wypowiada się dla nas, bez dodatkowych kryjących się w tym korzyści.
Na pewno logopedę warto odwiedzić jeszcze w przedszkolu. Nie trzeba czekać do okresu szkolnego, by zacząć walczyć z ewentualnymi nieprawidłowościami.

Co zaburza rozwój mowy?
Współcześnie mamy wiele wynalazków, które zaburzają rozwój mowy. Są one jednak dość przydatne i z entuzjazmem odbierane przez rodziców, którym ułatwiają codzienne funkcjonowanie.
Do najczęściej wymienianych akcesoriów należy smoczek, butelka, kubek niekapek oraz wszelkie zabawki, które teoretycznie mają uczyć, a w praktyce opóźniają prawidłowy rozwój mowy.
Rozwój mowy może być spowalniany na wiele sposobów. Dlatego w indywidualnych przypadkach, konkretnych sytuacjach problemowych warto skonsultować się ze specjalistą. Dzisiaj ze względu na powszechność internetu nie trzeba wybierać się do gabinetu. Czasami pierwsza diagnoza może odbyć się poprzez kontakt online. Pytanie do logopedy wysłane przez e-mail lub dodane w komentarzu na wielu stronach nie pozostaje bez odpowiedzi.

Geny i środowisko
Na koniec warto dodać, że na rozwój mowy oraz fakt zdobycia dodatkowych umiejętności przez dziecko ma wpływ wiele czynników. Podstawowe to geny (czyli to, jak szybko pod względem rozwoju aparatu mowy rozwijały się dzieci w danej rodzinie) oraz środowisko (czyli, czy maluch mógł korzystać ze wsparcia, poświęcano mu wystarczająco dużo czasu, rozmawiano z nim, stymulowano go i nie zaburzano mowy niepotrzebnymi gadżetami).

Licencja: Creative Commons
2 Ocena