Najłatwiej zdobyć jest linki w katalogach - wystarczy tylko wypełnić odpowiedni formularz zgłoszeniowy na stronie katalogu i poczekać kilka dni na zatwierdzenie zgłoszenia. Tutaj polecam przede wszystkim katalogi istniejące przy największych portalach.
Drugą metodą jest wymiana linkami z innymi stronami (najlepiej o zbliżonej tematyce). W takim przypadku często trzeba się również umieścić link zwrotny na własnej stronie. Można jednak znaleźć sposoby na uzyskanie linku do własnej strony bez konieczności umieszczania linka zwrotnego - jedną z nich jest udostępnienie czegoś za darmo w zamian za link do własnej strony internetowej, np. publikacja darmowych artykułów które inni mogą umieścić na własnej stronie internetowej.
Kolejną metodą którą można wykorzystać jest skorzystanie z jednego z serwisów poświęconych wymianie linków. Serwisy tego typu mogą oferować linki dynamiczne lub statyczne. Linki dynamiczne są umieszczane na stronach na pewien czas - po jego upłynięciu link jest przesuwany na kolejną stronę. Ich przeciwieństwem są linki statyczne - po umieszczeniu na określonej stronie, link jest tam już na stałe i pozostanie tam chyba że wystąpi coś co jest niezależne od samego serwisu wymiany linków (np. strona zostanie skasowana, albo jej właściciel zrezygnuje z korzystania z systemu).
Z punktu widzenia wyszukiwarek bardziej opłaca się skorzystać z systemów wymiany linków statycznych. Jednym z takich systemów jest Linkme. Dodanie własnej strony do systemu jest proste - trzeba wypełnić odpowiedni formularz i pobrać archiwum z plikami instalacyjnymi. Pliki te trzeba wrzucić na serwer i dodać dwie linie do kodu strony. Wymogiem jest jedynie aby strona była napisana w PHP (ASP i inne technologie niestety nie są na razie wspierane). Osobno należy dodać linki do swojej strony - podaje się m.in. adres strony, opis jaki ma się pojawić w linku oraz ile linków dziennie ma być dodawane.
Warunkiem koniecznym do zaakceptowania strony w Linkme jest aby strona była zindeksowana w Google (jest to zabezpieczenie przed dodawaniem do systemu stron które mają bana w Google). Warto także wspomnieć o podziale stron na Elite (strony wartościowe) i Slim (strony o niskiej wartości z punktu widzenia wyszukiwarek, m.in. te zawierające mało tekstu, lub tekst występujący często na innych stronach internetowych. Do tej grupy zaliczają się m.in. strony z opisami gg, sennikami czy tekstami piosenek).
Omówione tutaj zagadnienie zdobywania linków prowadzących do własnej strony WWW jest zaledwie jednym z pośród wielu o których warto wiedzieć pozycjonując własną stronę w wyszukiwarkach, ale niestety omówienie ich wykracza poza ramy tego artykułu. Możesz jednak przeczytać o nich w ebooku Pozycjonowanie dla początkujących.