Kontakt ze sprzedawcą
Przyzwyczajeni do osoby sprzedawcy, który jest obecny duszą i ciałem podczas całego procesu nabywania przez nas danego produktu, czujemy się mniej pewnie dokonując zakupu w Internecie, gdzie ten kontakt z druga osobą jest znacznie ograniczony. Jest to zrozumiałe, choć powinniśmy pamiętać, że nie jesteśmy pozostawieni zupełnie sami. Godne zaufania sklepy internetowe udostępniają klientom różne drogi kontaktu z fizyczną osobą sprzedawcy. W przypadku wątpliwości, pytań, czy po prostu niewiedzy jak złożyć zamówienie śmiało możemy zadzwonić, napisać maila, by w odpowiedzi otrzymać wskazówki od kompetentnego przedstawiciela sklepu. W dodatku załatwimy to wszystko w krótkim czasie nie wychodząc z domu.
Niekiedy klienci cenią sobie to, że bezpośredni kontakt ze sprzedawcą jest niemożliwy. Są to sytuacje, w których dokonujemy krępujących nas zakupów. Choć doskonale wiemy, że nie ma nic niestosowanego w tym, że w naszym koszyku znajduje się bielizna erotyczna, często onieśmiela nas wzrok kasjera w sklepie. Wówczas dla wielu osób internetowy sklep z bielizną staje się niezwykle wygodny.
Kontakt z produktem
Kiedy już uspokojeni, że ktoś czuwa nad naszymi poczynaniami w wirtualnym świecie, przeglądamy sobie kolejne zakładki pełne atrakcyjnych ofert, natrafiamy na następną niedogodność. Zdjęcia produktów często nie wystarczą byśmy podjęli decyzję, czy ten przedmiot jest właśnie tym, czego szukamy. Te same wątpliwości pojawiają się przy doborze rozmiaru. Skoro już przytoczyliśmy przykład z branży bieliźniarskiej, pozostańmy w tej kategorii garderoby i wyobraźmy sobie ile pytań się pojawi, gdy będziemy wybierać biustonosze. Niestety za pomocą maila, telefonu przy uprzejmości sprzedawcy nie odpowiemy na wszystkie z nich. Ten problem także jest do przeskoczenia. Większość sklepów pozostawia swoim klientom możliwość zwrotu nabytków, które ich nie zadowoliły w pełni bez żadnych konsekwencji. Zwiększa to komfort zakupów i jednocześnie sprawia, że nabywanie online nie zostawje w tyle za usługami świadczonymi w sposób tradycyjny.
Kontakt z pieniędzmi
Niekiedy jako argument przeciw wirtualnym zakupom podajemy brak kontaktu z pieniędzmi, które wydajemy. Odczuwamy dyskomfort, kiedy dokonujemy transakcji jednym kliknięciem i tak naprawdę do czasu, aż otrzymamy potwierdzenie uiszczenia płatności nie wiemy co się z naszymi złotówkami dzieje. Zapominamy jednak o tym, że analogiczną sytuacją jest posługiwanie się karta płatniczą bądź kredytową w hipermarkecie, czy osiedlowym sklepiku spożywczym. Pewna dematerializacja pieniądza wydaje się wpisana w postęp cywilizacyjny, którego jesteśmy częścią. Pogodzenie się z płatnością dokonywaną za pomocą kawałka plastiku czy jednego kliknięcia myszką staje się konieczne.
Niewątpliwe zalety
Uporaliśmy się z niewygodnymi aspektami zakupów online, więc zwróćmy teraz uwagę na mnogość korzyści, jakie ta forma nabywania niesie ze sobą. Kobiety niewątpliwie docenią brak konieczności opuszczania domu podczas robienia zakupów, co z kolei wiąże się z ogromna oszczędnością czasu. Mama jednocześnie może bawić się ze swoją kilkumiesięczną pociechą, doglądać zupę gotującą się w kuchni i wkładać do koszyka biustonosze do karmienia piersią. Dodatkowym atutem będzie uniknięcie wykańczającego stania w kolejkach. Powinniśmy też pamiętać o tym, że sklep internetowy często dysponuje większym wyborem produktów, chociażby dlatego, że sklepy tradycyjne nie są w stanie wystawić całego towaru na półkach. Strony internetowe sprawdzają się jako znacznie bardziej pojemne i wytrzymałe.
Mimo tych wszystkich wygód, musimy jednak zachować czujność. Na każdym rynku, bez względu na to czy jest on wirtualny, czy rzeczywisty, możemy natrafić na oszusta. Korzystając pierwszy raz z usług danej firmy przez Internet prześledźmy krytycznym okiem opinie, komentarze na jej temat, zapoznajmy się z regulaminem zakupów i w razie jakichkolwiek wątpliwości śmiało pytajmy. Zaoszczędzi nam to zbędnych obaw i usprawni proces nabywania.