Multi Channel Commerce (MCC) to strategia sprzedaży oraz dystrybucji produktów przy wykorzystaniu wielu różnych kanałów i narzędzi jednocześnie.

Data dodania: 2011-11-03

Wyświetleń: 1559

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W sprzedaży wielokanałowej kanały tradycyjne (sklepy, salony) przenikają się z kanałami elektronicznymi (strony www, marketing mobilny, telewizja internetowa itp.), zarówno w sferze komunikacji z klientem, jak i realizacji zamówień oraz dostawy.

 

Przykładem wykorzystania MCC może być sieć sprzedaży detalicznej, która oprócz tradycyjnych salonów sprzedaży czy gazetek promocyjnych oferuje także możliwość składania zamówień drogą elektroniczną przez WWW, call center i serwis dla urządzeń mobilnych (smartphone, PDA, iPhone), z opcją odbioru w sklepie lub dostawą do domu.

 

Sprzedaż wielokanałowa powstała w odpowiedzi na wzrastające potrzeby klientów, którzy coraz chętniej korzystają z kanałów elektronicznych dokonując zakupów. Coraz powszechniejsze jest też wykorzystywanie kilku różnych kanałów na różnych etapach procesu zakupowego: przykładowo oglądamy produkt w internecie, potem idziemy do sklepu aby mu się lepiej przyjrzeć, rozmawiamy ze sprzedawcą, który np. sugeruje nam zakup innego produktu o lepszych parametrach, więc wracamy do domu i znów sprawdzamy ofertę sklepów internetowych szukając najniższej ceny itp.

 

Według badań przeprowadzonych w USA stosowanie MCC przynosi wymierne korzyści. Wpływa na zwiększenie lojalności klientów o około 70%. Ponadto z MCC związany jest efekt ROPO – Research Online Purchase Offline, który jest dowodem na to, że inwestycja w elektroniczne kanały przekłada się nie tylko na sprzedaż online, ale także na tradycyjną sprzedaż offline. Zauważono, że obecność online wzmacnia markę i wpływa na poprawę obrotów w kanale tradycyjnym.

 

Dzięki stosowaniu MCC zwiększamy swoje szanse na dotarcie do klienta bez względu na to czy jest na zakupach w supermarkecie, spędza czas przed komputerem czy siedzi w toalecie ze swoim iPhonem. Ponadto integracja kanałów elektronicznych z tradycyjnymi zwiększa szansę, że w wyniku rotacji między różnymi kanałami sprzedaży klient nie przejdzie do konkurencji.

 

 


Licencja: Creative Commons
0 Ocena