Środek smarujący obecny w łożysku tworzy warstwę oddzielającą pierścienie od elementów tocznych, zmniejszając tym samym zużycie ścierne oraz chroniąc łożysko przed korozją oraz wnikaniem zanieczyszczeń do środka.

Data dodania: 2011-09-23

Wyświetleń: 1681

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ochrona przed korozją

Aby środek smarujący mógł skutecznie chronić łożysko nie powinien być wypłukiwany z łożyska przez wodę. Najlepszym rozwiązaniem są mydła wapniowe oraz litowe oparte o związki organiczne. Jeżeli smarowanie odbywa się przy pomocy oleju, stosuje się rozpuszczalne dodatki antykorozyjne.

Czystość środków smarujących

Podczas uzupełniania środka smarującego istnieje możliwość przedostania się do przestrzeni łożyskowej zanieczyszczenia. Aby tego uniknąć zaleca się przechowywanie smarów w szczelnych opakowaniach, a urządzanie do smarowania przed użyciem powinny być dokładnie umyte, ponieważ ubrudzone w smar plastyczny mogą z łatwością „przyciągać” cząsteczki zanieczyszczeń. Przed uzupełnieniem oleju, warto go przefiltrować. Przy okazji warto przypomnieć, iż nie wolno mieszać różnych rodzajów smarów czy olejów.

Wymiana środków smarujących

Środek smarujący powinien być często wymieniany, najlepiej tuż przed utratą prawidłowych właściwości. W przypadku olejów częstotliwość wymiany uzależniona jest od jego ilości oraz warunków pracy. Najrzadziej wymaga wymiana oleju w smarowaniu metodą zanurzeniową. Podczas smarowania obiegowego, częstotliwość wymiany zależna jest od tego ile razy olej przepływa przez łożysko. Przy smarowaniu mgłą olejową, olej wykorzystany może być jeden raz.

Uzupełnianie smaru

Poprzez dostarczanie małych porcji nowego smaru, uzupełnia się smar częściowo zużyty (przepracowany). Aby ułatwić właściwe smarowanie, zalecane jest używanie smarownicy ciśnieniowej, która zapewnia dotarcie smaru we właściwe miejsce (powierzchnie współpracujące).Poprawne doprowadzony smar powinien znajdować się blisko czoła pierścienia zewnętrznego przez kanał smarowy w oprawie. Możliwe jest również doprowadzenie smaru przez rowki smarowe w pierścieniu zewnętrznym do wnętrzna łożyska, takie rozwiązanie możliwe jest np. w przypadku łożyska baryłkowego. Można również wykonać odpowiednie otwory, które umożliwiają wypływanie nadmiaru smaru. Uniemożliwia to zaleganie zużytego smaru wewnątrz łożyska, co może powodować zwiększenie jego temperatury.

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena