Przeznaczone są do przenoszenia dużych obciążeń w tym obciążeń udarowych. Opierają się o konstrukcje, które można odnaleźć w łożyskach walcowych czy kulkowych. Rolki prowadzące dostępne są w szerokiej gamie rozmiarowej oraz wykonawczej. Są zespołami gotowymi do montażu oraz fabrycznie nasmarowanymi. Najczęściej zastosowanie znajdują w systemach przenośnikowych, prowadnicach czy napędach krzywkowych. Ich podstawowy podział to:
- rolki bieżne,
- rolki nośne,
- rolki popychaczy.
Rolki bieżne
Rolki bieżne to konstrukcja oparta o łożyska kulkowe, wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny, są fabrycznie nasmarowane i nie wymagają żadnych przygotowań poprzedzających montaż. Najczęściej znajdują zastosowanie w przenośnikach oraz napędach krzywkowych. Występują w odmianie szerokiej oraz wąskiej. W przypadku możliwości wystąpienia niewspółosiowości, zaleca się zastosowanie rolek z kulistą powierzchnią bieżną.
Rolki nośne
Rolki nośne są ogólnie ujmując łożyskami igiełkowymi lub też czasami walcowymi wyposażonymi w grubościenny pierścień zewnętrzną bieżnię o kształcie kulistym. Są produktami gotowymi do montażu oraz fabrycznie wypełnione smarem plastycznym. Najczęściej stosowane są w napędach krzywkowych, podnośnikach czy prowadnicach. Na rynku dostępne są rolki nośne z pierścieniem bocznym lub bez.
Rolki popychaczy
Podobnie jak rolki nośne, konstrukcja rolek popychaczy oparta jest o łożyska igiełkowe lub walcowe dodatkowo wyposażona w grubościenny pierścień zewnętrzny. Jednak zamiast pierścienia wewnętrznego, rolki popychaczy wyposażone są w gwintowany sworzeń, co umożliwia bezproblemowy montaż do elementów maszyny przy pomocy nakrętki sześciokątnej. Prowadzenie osiowe pierścienia zewnętrznego zapewnia stały kołnierz na łbie sworznia oraz pierścień boczny wtłoczony na sworzeń lub zestaw wałeczków.
Rolki popychaczy są gotowymi do montażu, fabrycznie wypełnionymi smarem zespołami, które znajdują zastosowanie w przenośnikach, prowadnicach oraz napędach krzywkowych. Rolki popychaczy dostępne są w kilku odmianach konstrukcyjnych różniących się konstrukcją wewnętrzną.