0
głosów
- +

Łożyska ślizgowe przegubowe skośne oraz wzdłużne - informacje

Autor:

Aktualizacja: 11.08.2011


Kategoria: Gospodarka / Przemysł


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1014 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Łożyska ślizgowe przegubowe skośne oraz łożyska ślizgowe przegubowe wzdłużne mogą być omawiane jednocześnie z powodu znacznego podobieństwa konstrukcyjnego. W obu przypadkach powierzchnie ślizgowe są nachylone do osi łożyska


Budowa

Łożyska ślizgowe przegubowe skośne posiadają kuliste powierzchnie ślizgowe obecne na pierścieniu zewnętrznym oraz wewnętrznym, nachylone są one do osi łożyska pod pewnym kątem. Z tego powodu łożyska te nadają się do przenoszenia obciążeń złożonych tzn. promieniowych oraz osiowych.

Zbudowane najczęściej są z połączeniem współpracujących powierzchni ślizgowych stal wraz z kompozytem PTFE. Przeznaczone są do przenoszenia obciążeń o kierunku stałym. Cechują się bezobsługowością, jednak możliwe jest zwiększenie ochrony antykorozyjnej stosując smar litowy, który dodatkowo wydłuża trwałości eksploatacyjną łożyska. Pierścienie łożyska wykonane są ze stali węglowej chromowej, następnie są hartowane oraz szlifowane.

Warstwa ślizgowa z PTFE na pierścieniu zewnętrznym wykonana jest formowaniem wtryskowym, na pierścieniu wewnętrznym jedynie twardo chromowana i pokryta smarem plastycznym. Konstrukcja łożyska jest rozdzielna.

Właściwości

Pojedyncze łożyska ślizgowe skośne, mogą przenosić obciążenie działające wyłącznie w jednym kierunku. W przypadku występowania obciążeń promieniowych, w łożysku powstaje siła wzdłużna, która powinna być skompensowana siłą o podobnej wartości lecz o przeciwnym kierunku.

Z tego powodu łożyska ślizgowe przegubowe skośne bardzo często pracują w parach, przy czym jedno z nich ustawione jest przeciwną stroną. Jeżeli dwa łożyska ustawione są w taki sposób, że środki powierzchni kulistych zbiegają się, powstaje w ten sposób zespół łożysk potrafiący przenosić bardzo wysokie obciążenia promieniowe oraz osiowe w obu kierunkach. Łożyska ślizgowe przegubowe wzdłużne przeznaczone są głównie do przejmowania obciążeń wzdłużnych, nadają się również do przenoszenia obciążeń złożonych jednak w bardzo ograniczonym zakresie.

W przypadku występowania obciążenia złożonego składającego się z obciążenia promieniowego oraz wzdłużnego, obciążenie promieniowe nie powinno przekraczać połowy wartości obciążenia wzdłużnego.

Podsumowując, łożyska ślizgowe przegubowe skośne oraz wzdłużne cechują się niemal identyczną budową oraz bardzo podobnymi właściwościami, jednak ich zastosowanie oraz przeznaczenie jest odmienne.

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć




KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij