Łożyska ślizgowe przegubowe poprzeczne wymagające obsługi zbudowane są z dwóch pierścieni – zewnętrznego oraz wewnętrznego. Pierścień wewnętrzny posiada wypukłą okrągłą średnicę zewnętrzną. Natomiast pierścień zewnętrzny odwrotnie, okrągłą wklęsłą  powierzchnie wewnętrzną.

Data dodania: 2011-08-05

Wyświetleń: 3312

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Sprawia to, że łożyska te idealnie nadają się do łożyskowań, gdzie niezbędne jest również niwelowanie ruchów regulacyjnych pomiędzy oprawą a wałem, bądź ruchów oscylacyjnych samego łożyska.

W łożyskach ślizgowych przegubowych wymagających obsługi, połączenie powierzchni wzajemnie współpracujących ślizgowych jest typu stal po stali. Z tego powodu wymagają one bardzo częstego smarowania. Jednak dzięki bardzo dużej odporności na zużycie powierzchni roboczych, tego typu łożyska ślizgowe są zalecane w przypadku występowania wysokich obciążeń o charakterze udarowym, statycznym lub nawet o zmienny kierunku.

Czyni to z łożysk ślizgowych przegubowych rozwiązanie niezwykle uniwersalne, znakomicie sprawdzające się w wielu przypadkach zastosowań. W przypadku zamontowania w mechanizmie tulei dystansowej, stosuje się specjalne odmiany łożyska ślizgowego przegubowego, w którym to pierścień wewnętrzny jest nieznacznie poszerzony po obu stronach. Łożyska ślizgowe przegubowe poprzeczne wymagające obsługi dostępne są w kilku wersjach: łożyska ślizgowe przegubowe typu stal po stali, łożyska ślizgowe przegubowe typu stal po stali calowe, łożyska ślizgowe przegubowe typu stal po stali z poszerzonym pierścieniem.

Łożyska ślizgowe przegubowe wykonane są z wysokiej jakości stali węglowej chromowej. Są one hartowane, szlifowane a na końcu fosforowane. Styki powierzchni współpracujących są docierane. Pierścień zewnętrzny, w procesie produkcyjnym jest przełamywany, a następnie po zainstalowaniu pierścienia wewnętrznego składany w jedną całość, z tego powodu łożyska ślizgowe są nierozłączne.

W łożysku, w którym występuje połączenie stal po stali muszą być bardzo często smarowane. Aby to ułatwić, łożyska ślizgowe posiadają pierścieniowy rowek oraz otwory smarowe. Łożyska o większych rozmiarach posiadają system wielorowkowy, który zwiększa ilość smaru obecnego podczas pracy. Dzięki temu łożyska mogą pracować pod większym obciążeniem, a okres pomiędzy kolejnymi wymianami smaru zostaje znacząco wydłużony

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena