Łożyska ślizgowe przegubowe bezobsługowe zbudowane są podobnie do tych wymagających obsługi, tzn. posiadają dwa odpowiednio wyprofilowane pierścienie, które są w stanie niwelować niewielkie ruchy regulacyjne miedzy wałem a oprawą. Wersje bezobsługowe, różnią się zastosowanymi materiałami które pokrywają powierzchnie.

Budowa

Za sprawą zastosowanych kompozytów, łożyska te są całkowicie bezobsługowe. Powoduje to, że z powodzeniem stosowane są w przypadku gdy krytycznym czynnikiem jest długotrwała praca niewymagająca konserwacji. Łożyska bezobsługowe w szczególność zalecane są przypadku, gdy występują wysokie obciążenia o niezmiennym kierunku. Zdolność przenoszenia obciążeń złożonych jest bardzo ograniczona. Łożyska ślizgowe przegubowe bezobsługowe dostępne są w następujących odmianach:

- połączenie powierzchni ślizgowych stal z kompozytem brązu spiekanego – zewnętrzny pierścień jest wykonany ze stali, warstwa ślizgowa stanowi integralną część i jest wykonana z kompozytu brązu spiekanego z dodatkiem dwusiarczku molibdenu, pierścień wewnętrzny wykonany jest ze stali węglowej, następnie szlifowany oraz chromowany w miejscu styku z drugim pierścieniem,

- połączenie powierzchni ślizgowych stal z kompozytem PTFE – cała wewnętrzna powierzchnia wyłożona jest wkładkami z polimeru, która wzmocniona jest włóknem szklanym zawierającym PTFE, wkładki są utrzymywane za pomocą powierzchni bocznych oraz dodatkowemu mocowaniu do pierścienia zewnętrznego, wybór PTFE nie jest przypadkowy, to materiał zapewniający znaczną nośność statyczną oraz odporność na zniszczenia,

- połączenie powierzchni ślizgowych stal  z tkaniną PTFE – dokładnie taka sama konstrukcja, jedyną różnicą jest inna postać PTFE

W każdej z odmian, stal węglowa może zostać zastąpiona stalą nierdzewną.

Smarowanie

Łożyska fabrycznie wypełniane są smarem na cały okres użytkowania. Możliwe jest jednak uzupełnianie smaru, tak aby ich charakterystyka wracała do nowości. Aby ułatwić ewentualne smarowanie, łożyska ślizgowe wyposażone są standardowo w pierścieniowy rowek i otwory smarowe w obu pierścieniach. Ponadto pierścienie posiadają rowki wzdłużne które zwiększają ich zdolność smarowania oraz tworzą miejsce do osadzania się ewentualnych zanieczyszczeń czy efektów zużycia. Zaleca się również wypełnienie smarem przestrzeni wokół łożyska dla poprawy ochrony przed korozją oraz zapewnieniu dodatkowego uszczelnienia

Licencja: Creative Commons