Custom publishing - narzędzie dla znawców
Custom publishing to określenie obejmujące tworzenie publikacji na zlecenie - zwykle ma on postać firmowego czasopisma czy gazetki korporacyjnej. W modelu customowym klient-zleceniodawca powierza wyspecjalizowanej agencji kompleksową produkcję tytułu prasowego. Agencja opracowuje więc jego koncepcję, projektuje layout oraz logo, pisze artykuły, wykonuje korektę, skład publikacji i dtp oraz przygotowanie do druku. Dobre agencje zatrudniają swoich dziennikarzy i ilustratorów, dzięki czemu oferowany przez nie produkt nie odbiega od tego, co można kupić w kiosku.
Gazety firmowe przygotowywane w tym modelu są zwykle rozsyłane pocztą do klientów firmy-wydawcy, dostępne w siedzibie firmy bądź kolportowane innymi kanałami, gwarantującymi precyzyjne dotarcie z przekazem. Dzięki temu firma-wydawca ma stuprocentową kontrolę nad treścią komunikatu, a także nad tym, do kogo on dotrze.
Firmowa strona www - standard i powszechność
Jeśli ktoś nie wierzy, że internet pomoże firmie w sprzedaży jej produktów i usług - prawdopodobnie nigdy nie miał dobrze zrobionej firmowej witryny www. Porządna strona, zrobiona w zgodzie ze standardami technicznymi, a także miła dla oka, to podstawa współczesnego biznesu. I choć wciąż zdarzają się przedsiębiorstwa, dla których internet zatrzymał się w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, to w dalszym ciągu sieć staje się coraz bardziej powszechnym źródłem pozyskiwania informacji o aktualnej ofercie handlowej.
Planując produkcję profesjonalnej strony www, podobnie jak w przypadku gazety firmowej, należy poszukać sprawdzonego i solidnego wykonawcy. Zwykle jest to agencja interaktywna, która na zlecenie klienta opracuje całą techniczną stronę witryny.
Gazetki firmowe i strony www - rywalizacja czy symbioza?
Sprawnie zarządzane przedsiębiorstwo nie widzi sprzeczności pomiędzy inwestycją w custom publishing oraz w internet. W praktyce narzędzia te wzajemnie się uzupełniają - strona www "zgarnia" ruch natychmiastowy, dając możliwość podania najświeższej informacji i pozyskania klienta "tu i teraz". Z kolei custom publishing daje to, czego najlepsza firmowa witryna nie zaoferuje - możliwość budowania trwałej więzi z klientem, opartej na wartości dodanej.
Firmowa gazeta - jeśli jest dobrze robiona - daje możliwość zaoferowania czytelnikowi zestawu informacji, które będą jego zdaniem użyteczne, z dziedziny, w której firma funkcjonuje. Wbrew powszechnemu mniemaniu, dobra gazetka firmowa nie może wyglądać jak reklama - funkcja sprzedażowa realizowana jest poprzez stworzenie wrażenia eksperckości wydawcy, a przez to zbudowanie skojarzenia: skoro firma X jest ekspertem od samochodów, a chcę kupic samochód, to pójdę zapytać w firmie X.
Nie oszczędzaj na marketingu
Planując wydatki marketingowe nie należy wybierać "albo-albo". Sztuką (choć nie taką trudną) jest zbudowanie marketingowego mixu w taki sposób, by dyskontować zarówno bieżącą popularność (internet), jak i inwestować w to, by raz pozyskany klient, wracał do firmy przez lata.