Rodzaje wywiadów
- Prasowy
- Radiowy
- Telewizyjny
Zanim wywiad ?
- Czym będzie dla nas wywiad dziennikarski, zależy to od tego, co wiemy na jego temat i jak jesteśmy do niego przygotowani. Wywiad jest doskonałym narzędziem public relations służącym przekazaniu specyficznych informacji skierowanych do istotnej dla nas grupy docelowej. Inaczej mówiąc, jest doskonałą okazją do zaprezentowania publicznie firmy lub osoby i wartości przez nie reprezentowanych.
- Wybadaj rozmówcę (jaką redakcję/program reprezentuje dziennikarz, przeczytaj parę artykułów lub zapoznaj się z programem, do jakiego odbiorcy informacja ma być skierowana)
- Wczuj się w rolę rozmówcy – empatia najbardziej pomocną cechą
- Ustal temat rozmowy (poproś o przesłanie podstawowych pytań, upewnij się czy posiadasz wystarczającą wiedzę)
- Przewiduj nieprzewidziane pytania
- Ustal czas, miejsce i termin wywiadu.
- Zwróć uwagę na wygląd zewnętrzny niezwykle istotny w przypadku wywiadu telewizyjnego (przeciętnie 87 ze 100 wrażeń odbieranych przez mózg pochodzi od wzroku)
- Wygląd zewnętrzny c.d. W telewizji unikaj ubrań w drobną kratkę i jodełkę-powodują smużenie oraz koloru białego - oślepia. Nie ubieraj się na czarno. Telewizja lubi błękity. Nie zakładaj okularów fotochromatycznych. Załóż wygodne ubranie.
- Przygotuj kluczowe przesłanie (fakty, liczby i perspektywy). Dane liczbowe są istotną, bo wiarygodną informacją.
- Staraj się przekazać nie więcej niż trzy tezy.
- Przećwicz swoje wystąpienie - trening czyni mistrza . Pamiętaj o krótkim czasie antenowym i szybkim tempie programów.
- Mów prosto, nie używaj żargonu ani zawodowych skrótów. Buduj krótkie zdania.
- Jedna ciągła wypowiedź nie powinna przekraczać 60 sekund
- Koniecznie unikaj sformułowań: Nie będę tego komentować; Mówię to w zaufaniu; Tylko między nami: Proszę tego nie publikować, nagrywać. Zdanie „Nie mam nic do powiedzenia” w języku prasy oznacza - winien.
- Pamiętaj, że wywiad radiowy to głos i emocje. Dlatego też powinien być bardziej dynamiczny niż telewizyjny czy prasowy. Stosuj barwne porównania, by pobudzić wyobraźnię słuchaczy. Radio to „teatr wyobraźni”.
- Staraj się mówić płynnie, bez przerw.
- Zachowaj przyjacielski i pogodny ton głosu. Uśmiechaj się podczas wypowiedzi- Barwa Twojego głosu będzie milsza dla słuchacza.
Wywiad tuż….tuż….
- Przybądź do studia wystarczająco wcześnie
- Zgódź się na proponowaną charakteryzację
- Jeśli rażą Cię światła poproś o prawidłowe ustawienie
- Ustal z prowadzącym, jakie będzie pierwsze pytanie
- Pamiętaj zawsze - jesteś na fonii, nawet jak idziesz do toalety
Wywiad….
- Siedź wyprostowany
- Nie obawiaj się gestykulować w naturalny sposób, ale kontroluj język ciała
- Panuj nad mimiką
- Patrz na rozmówcę, nie na kamery- w przypadku ważnych kwestii spojrzenie do kamery i powiedzenie czegoś wprost do ludzi jest mocnym chwytem
- Uważnie słuchaj pytań i precyzyjnie na nie odpowiadaj
- To co najważniejsze powiedz na początku, a następnie powtórz to
- Nie pozwól aby dziennikarz przypisał Ci jakiekolwiek negatywne stwierdzenie
- Jeśli czegoś nie wiesz, przyznaj się
- Nie wpadaj w złość i nie bądź agresywny
- Zawsze miej temat lub zdanie rezerwowe jeśli zostanie trochę czasu
Podsumowanie :
Jeśli chodzi o skuteczność porozumiewania się, badania wykazały, że ludzie zapamiętają :
- 20% tego co usłyszeli
- 30% tego co zobaczyli
- 50% tego co usłyszeli i zobaczyli jednocześnie
- 70% tego co mówią sami
- 90% tego co sami robią
" Kiedy opinia publiczna jest po Twojej stronie nie możesz przegrać”
Abraham Lincoln