Najnowsze trendy na rynku e-książki w Polsce. Produkcja, dystrybucja, promocja książki elektronicznej. Mozliwości multimedialne publikacji elektronicznych.

Data dodania: 2011-05-19

Wyświetleń: 2302

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W dniach od 12 do 15 maja 2011 roku odbyły się II warszawskie targi książki, a w ich ramach konferencja pt.”  Książka elektroniczna – przyszłość czy codzienność”. Ponadto działało „Forum nowych technologii”, przestrzeń wystawiennicza poświęcona cyfrowym technologiom, prezentowano: aplikacje, urządzenia, technologie, dedykowane elektronicznej książce.

            Główne zagadnienia poruszone na konferencji poświęconej publikacjom elektronicznym dotyczyły: produkcji, dystrybucji, promocji e-książki. Oto kilka z nich:

            1.E-book w praktyce – Dyskusja skupiła się głównie na wyborze najlepszego aktualnie formatu, nadającego się do czytania i dystrybucji e-książek. Postulowano zastąpienie wysłużonego PDF-a EPUB-em. Przemawia za tym uniwersalny charakter EPUB-a, najwygodniejszy do odczytu na urządzeniach mobilnych. Łatwość dostosowania wielkości tekstu do ekranu, i  zgodność z najnowszymi aplikacjami na I-pada i I-phona.

            2.Multimedia w e-booku – Na przykładzie pierwszej polskiej książki multimedialnej „Samsara” odbyła się prezentacja, ogromnych możliwości multimedialnych e-publikacji. Dołączanie zdjęć, filmów, tekst interaktywny.

            3. Czytanie w chmurze – Prezentacja aplikacji opartych na idei „cloud computing” pozwalających na przechowywanie cyfrowych treści w wirtualnych bibliotekach oraz na dostęp do nich on-line, z wielu mobilnych urządzeń posiadanych przez użytkownika.

            4. E – książka oczami użytkownika, wydawcy i dystrybutora – Ogólna dyskusja o potencjale i problemach rynku e-ksiązki w Polsce. Przeszkody związane z dotarciem do czytelnika podyktowane brakiem uniwersalnych formatów odczytu, dostępnych na wszystkie czytniki.  Problem zabezpieczeń DRM zniechęcających do zakupu. Opłacalność inwestycji w rynek publikacji elektronicznych.

            Konferencja była ciekawą i potrzebną inicjatywą, zwiększającą świadomość na temat zagadnień związanych z książką elektroniczną. Dużym plusem był udział osób realnie uczestniczących w budowie rynku e-ksiązki, minusem brak deklaracji, dotyczącej rozpoczęcia zjednoczonej akcji podnoszącej wiedzę na temat elektronicznej książki i zjawisk z nią związanych w Polsce.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena