Marketing to próba odgadnięcia, czego oczekują klienci; natomiast reklama to już forma sprzedaży gotowych produktów bądź usług. Jednak wciąż spora część początkujących przedsiębiorców nie przykłada do działań marketingowych zbyt dużej wagi. Takie podejście zmniejsza szanse nie tylko na dobry zarobek, ale w skrajnych przypadkach może również doprowadzić do plajty.
Jak więc stworzyć skuteczną i efektywną strategię marketingową? Specjaliści w tej dziedzinie doradzają działanie według następującego planu:
zdefiniowanie misji i celu biznesu;
dokonanie przeglądu rynku i sprawdzenie, jakie tendencje na nim panują;
określenie tzw. segmentów kluczowych działalności firmy i ocena każdego z nich poprzez analizę głównych cech przedsiębiorstw działających w tej samej branży i wyznaczenie atutów oraz słabych stron własnej firmy;
określenie najważniejszych zagadnień dla firmy, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu;
podsumowanie analizy i próba znalezienia związków oraz zależności między najważniejszymi punktami działalności;
sporządzenie listy założeń i ustalenie strategii oraz kosztów ich realizowania.
Dla małego biznesu najważniejsze jest sprecyzowanie celów na trzy miesiące i na rok (krótko- i długoterminowych). Dobrze jest przy tym unikać ogólników w rodzaju: wzrost sprzedaży. Lepiej operować konkretami, np.: zdobyć trzydziestu klientów miesięcznie. Potrzebna jest też rzetelna analiza profilu konsumentów i sprecyzowanie, kim są klienci naszej firmy. Im lepiej ich określimy, tym łatwiejsze będzie stworzenie i skierowanie do nich skutecznego przekazu. Czy są to przedsiębiorcy, studenci, a może emeryci? Ile mają lat, gdzie mieszkają, co czytają, oglądają itd. Im więcej pytań i odpowiedzi, tym lepiej.
Planując harmonogram działań marketingowych trzeba uważać, aby zbyt szybko nie wydać wszystkich pieniędzy przeznaczonych na reklamę. Kampanię trzeba mądrze zaplanować w czasie oraz z góry założyć przybliżony termin weryfikacji jej rezultatów. Dobór konkretnych działań marketingowych zależy od naszych celów, ale przede wszystkim od ilości środków finansowych. Może to być rozdawanie ulotek, akcja mailingowa (rozsyłanie listów do klientów), rozwieszanie plakatów, zamieszczanie banerów reklamowych (outdoor) oraz reklama prasowa, radiowa, telewizyjna, internetowa.