Wielkie odkrycie polskich naukowców - w czasopismach naukowych zachodniej Europy opublikowano informacje potwierdzające odkrycie polskich archeologów. Dotyczy ono jaskini Stajnia na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i szczątków neandertalczyka. Potwierdziły to badania DNA odnalezionych zębów.

Data dodania: 2011-04-18

POLSKI NEANDERTALCZYK

W czasopismach naukowych zachodniej Europy opublikowano informacje potwierdzające odkrycie polskich archeologów. Dotyczy ono jaskini Stajnia na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i szczątków neandertalczyka. Potwierdziły to badania DNA odnalezionych zębów.

Jak wiemy neandertalczyk pojawił się w Europie i na Bliskim Wschodzie 130 tys. lat temu, a przypuszczalnie nawet dużo wcześniej. Cechowała go wyjątkowo silna struktura szkieletowa, co potwierdza ogromną siłę mięśni. Ramiona i kończyny dolne były dość krótkie, proporcjonalne do krępej sylwetki.

W zachowaniu neandertalczyka odnajdziemy cechy naszej populacji – to opieka nad chorymi, słabszymi czy upośledzonymi współplemieńcami. To także pierwsze istoty ludzkie, które rozpoczęły grzebanie zmarłych. Naukowcy przypuszczają, iż gatunek neandertalczyka wyginął bezpotomnie, prawdopodobnie z przyczyn zmieniającego się klimatu. Istnieje również teza, iż z powodu zbyt dużej pojemności mózgoczaszki kobiety nie były w stanie rodzić dzieci z tak gigantycznymi głowami i często dochodziło do śmierci podczas porodów. To właśnie spowodowało przerzedzenie i wyginięcie, nielicznego gatunku neandertalczyka.

Neandertalczyków cechował również dość szeroki nos, który umożliwiał im ogrzewanie wdychanego zimnego powietrza. Naukowcy przeprowadzili dokładne badania, porównano pod tym względem odnaleziony gatunek z człowiekiem żyjącym dziś. Za pomocą promieni rentgena i trójwymiarowych skanów tomografu komputerowego wykazano że współczesne populacje ludzi i zwierząt żyjące na terenach arktycznych nie wykazują przystosowania, które przypisywano neandertalczykom. Badania stanowią raczej dowód na to iż się nie róznimy między sobą, tak samo jesteśmy przystosowani do ziemskiego klimatu.

Na to odkrycie polscy naukowcy czekali ponad sto lat, mimo tego iż świadomi byliśmy, że neandertalczycy żyli nad Wisłą i Odrą, a świadczą o tym pozostawione narzędzia. I w końcu po wiekach polscy naukowcy natrafili na szczątki „polskich” neandertalczyków. Także to najstarsze ludzkie szczątki odkryte na terenie naszego kraju.