Powodem tego jest burzenie barier w turystyce, świadomości społecznej, jak i barier w samych niepełnosprawnych, którzy, mimo że chętnie poznawaliby świat, obawiają się wyruszać mu naprzeciw. Tymczasem ich podróżowanie nie jest niemożliwe do wykonania. Owszem, wymaga od nich bardziej uważnego przygotowania się do podbicia świata. Warto im poznać wszelkie przepisy i procedury, jakie mogą być w podróży bardzo pomocne.
Większość biur podróży nie dysponuje katalogami z propozycjami wyjazdów dla tych osób. Jednak mogą przygotować indywidualne oferty z wyszczególnionymi hotelami architektonicznie dostosowanymi do ich potrzeb. Osoba niepełnosprawna powinna jasno określić przedstawicielowi wymogi danego obiektu np. szerokość drzwi, wielkość łazienki, podjazdy, windę, pokój na parterze, konieczność wejścia wszędzie psa przewodnika. Osoba niepełnosprawna indywidualnie organizująca sobie pobyt, powinna o tego typu udogodnienia zapytać managera hotelu.
Tanie loty dostępne są dla każdego, również dla osób niepełnosprawnych. Obowiązują uregulowania prawne pomocy tym osobom już na lotnisku, którą zapewniają również w samolocie sami przewoźnicy. W przypadku europejskich linii lotniczych większość usług i udogodnień dla osób niepełnosprawnych jest bezpłatna i regulowana treścią Rozporządzenia UE nr 1107/2006 z dnia 5 lipca 2006 o prawach pasażerów niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności.
W zależności od przewoźnika i trasy, linie lotnicze ze względów bezpieczeństwa zabierają na pokład od 3 do 5 osób niepełnosprawnych. Bardzo ważne jest wcześniejsze dokonywanie rezerwacji oraz poinformowanie o swojej niepełnosprawności przy zakupie biletu, jak i konieczności zabrania niezbędnego sprzętu np. wózka, a także leków. Warto poinformować, czy niepełnosprawny pasażer może poruszać się samodzielnie. Najpóźniej na 48 godzin przed wylotem linie lotnicze powinny zostać poinformowane o tym, że będą przewoziły niepełnosprawną osobę.
Osoby niepełnosprawne zaraz po przybyciu na lotnisko powinny się udać do Punktu Informacyjnego, albo stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Poinformowane o obecności pasażera linie lotnicze oddelegują do niego swojego przedstawiciela. Będzie on takiej niepełnosprawnej osobie pomagać do momentu wejścia jej na pokład samolotu. Jego opieka obejmie asystę w trakcie przemieszczania się po lotnisku, pomoc przy odprawie, kontroli biletowej, dopełnieniu wszelkich formalności, przemieszczeniu się na pokład samolotu, przy sadzaniu pasażera na jego miejscu, a po wylądowaniu pomoc przy opuszczaniu samolotu i dostaniu się do hali odbioru bagażu, odbiór bagażu, pomoc przy wypełnieniu dokumentów wymaganych przy dopełnieniu procedury imigracyjnej, celnej i bezpieczeństwa oraz pomoc w przemieszczeniu się na lotach transferowych.