Te gwarantują właściwie dobrane oleje przekładniowe. Oleje przekładniowe powstają na mineralnej lub/i syntetycznej bazie olejowej i zawierają dodatki, które mają za zadanie działać przeciwzatarciowo, antykorozyjnie oraz muszą wpływać na neutralność oleju względem materiałów z których wykonane są elementy przekładni.
Wybór lepkości oleju przekładniowego opiera się na temperaturach otoczenia w jakich będzie on użytkowany i wyrażony jest za pomocą specyfikacji SAE (np. 80w90). Przeważnie w samochodach stosuje się oleje wielosezonowe, o następujących oznaczeniach SAE:
- 75w90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -45o C
- 80w90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -25o C
- 85w140 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -12o C
Kolejnymi specyfikacjami jakościowymi na które trzeba zwracać uwagę przy tego typu olejach są klasy jakościowe API. Klasyfikacja API dla olejów przekładniowych składa się z oznaczenia GL i liczb od 1 do 6 oznaczających ich klasę. Najczęściej spotykane i wykorzystywane są dwie klasy:
-GL-4 to oleje mineralne o zwiększonej ilości dodatków typu EP i innych dodatków uszlachetniających, zalecane do przekładni hipoidalnych, pracujących w zmiennych warunkach
-GL-5 to oleje mineralne wysokiej jakości o bardzo dobrych własnościach smarnych, przeznaczone do przekładni hipoidalnych, pracujących w ciężkich warunkach.
Do podstawowych funkcji olejów przekładniowych zalicza się:
- smarowanie elementów przekładni
- chronienie przed zatarciem i zużyciem
- chronienie przed korozją
- odprowadzanie ciepła
- tłumienie drgań i hałasu
Samochodowe oleje przekładniowe dzieli się na te stosowane w:
- skrzyniach biegów - najczęściej są to oleje o klasach lepkości 75w80, 75w90 i 80w90
- mostach napędowych - najczęściej są to oleje o klasach lepkości 80w90 i 85w140