Polacy konsumują coraz więcej wina, ale nadal na tyle niewiele, że istnieją spore możliwości zwiększenia spożycia. Nasi rodacy wypijają około 4 litrów wina rocznie, co stanowi 25% tego co Włosi, Hiszpanie czy Francuzi. Wraz ze zwiększeniem spożycia wina zwiększa się także import wina do naszego kraju. W przeciągu kilku ostatnich lat wartość importowanego do Polski wina zwiększyła się o ponad 60 procent.
Lepsza jest także jakość win, a co za tym idzie zwiększeniu uległa cena kupowanej butelki wina. Kilka lat temu kupowaliśmy wina o wartości 15 - 20 złotych, a dzisiaj wybieramy wina w cenie 20 - 30 złotych.
Dodatkowo zwiększenie penetracji internetu i coraz większa skłonność internautów do kupowania online przyczynia się do zwiększenia liczby powstających internetowych sklepów z winem.
Aby móc sprzedawać wino online trzeba założyć działalność gospodarczą, a także otrzymać koncesję uprawniającą do sprzedaży alkoholu. W przypadku gdy chcielibyśmy zostać importerem win, formalności będzie dużo więcej: potrzebna nam będzie zgoda SANEPID-u na prowadzenie magazynu i decyzja Urzędu Miasta o zgodności lokalizacji magazynu z planami zagospodarowania przestrzennego. Ponadto musimy złożyć w Urzędzie Celnym wniosek o zostanie płatnikiem podatku akcyzowego, a w Urzędzie Marszałkowskim - wniosek o koncesję na hurtowy handel alkoholem. Uzyskanie powyższych zezwoleń będzie wiązało się z wydatkiem 5 tysięcy złotych i niestety zezwolenia będą ważne jedynie przez 2 lata. Po tym czasie trzeba je odnowić. Po dopełnieniu powyższych formalności czeka nas jeszcze wizyta w Urzędzie Celnym w celu uzyskania zezwolenia na sprzedaż banderol.
Sprzedaż wina online wiąże się z wydatkami, ale dużo mniejszymi niż w przypadku stacjonarnego sklepu z winem, gdyż nie ponosimy tak wysokich kosztów lokalu.
Na rozkręcenie biznesu potrzebować będziemy ok. 10 tysięcy złotych, które przeznaczymy na zakup komputera i osprzętu, stworzenie sklepu online i ewentualnie zakup lub wynajem magazynu.
Nic nie zastąpi jednak indywidualnego kontaktu ze sprzedawcą, który poprowadzi nas przez półki pełne butelek z nieznanymi nam nazwami. Z tego też powodu wielu przedsiębiorców, którzy rozpoczynają biznes od sprzedaży online, po krótkim okresie otwiera również sklep stacjonarny.