Obok małej szybkości,  jako główne źródło przyczyny trudności w czytaniu, u ludzi na całym świecie, stale wymieniany jest brak koncentracji i zro­zumienia.Przeanalizujmy zatem na co w szczególności musimy zwrócic uwagę

Data dodania: 2011-02-09

Wyświetleń: 3073

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Obok małej szybkości,  jako główne źródło przyczyny trudności w czytaniu, u ludzi na całym świecie, stale wymieniany jest brak koncentracji i zro­zumienia. Przeanalizujmy zatem na co w szczególności musisz zwrócić uwagę podczas czytania, aby zmaksymalizować efekty.

Podczas czytania ważne są cele. Musisz wiedzieć czego chcesz się dowiedzieć,  z lektury, jakie informacje są istotne? gdzie tę wiedzę wykorzystasz?

W historii, znanym  ze swej  niezwykłej umiejętność koncentracji w czytaniu, był pre­zydent Tomasz Jefferson, powszechnie uważany za największy intelekt, jaki wydała Ameryka. Jefferson wierzył w tworzenie planu działania przed rozpoczęciem czytania. Wyznaczał cele dla każdego tematu i ściśle się ich trzymał podczas czytania. Nigdy nie pozwolił sobie na odstąpienie od harmonogramu, żadnych przerw, żadnego marnowania czasu z powodu rozproszonej uwagi. Oto klucz do jego niespotykanej zdolności koncentracji.

Koncentrację osłabia również nieznajomość słownictwa. Jeśli w czytanym materiale stale na­potykasz słowa, których znaczenia nie znasz lub nie jest ono do końca jasne, koncentracja stopniowo pogarsza się. Zakłóceniu ulega twój tok myślenia. Skutecznym rozwiązaniem będzie zwiększenie zasobu twojego słownictwa. Gdy trafisz na trudne słowo, podkreśl je i czytaj dalej, spróbuj wywnioskować z kontekstu zdania, przybliżone znaczenie. Po zakończeniu czytania zajrzyj koniecznie do słownika.

Kolejnym powodem osłabienia koncentracji jest zbyt wolne czytanie. Każąc dzieciom czytać powoli zakreślamy błędne koło. Wolne czytanie powoduje mniejsze zrozumienie, materiał staje się bardziej skomplikowany, co prowadzi do zniechęcenia i załamania a w konsekwencji zaprzestania czytania. W swej praktyce spotkałam się z wieloma takimi przypadkami. Uczeń wolał wykonać ciężką pracę fizyczną, niż zasiąść do czytania.

Niewłaściwe nastawienie psychiczne jak: ja tego nigdy nie przeczytam, to zajmie mi pół roku, świadomie nastawia ciebie na niepowodzenie. Po czym myślisz, o tym co wydarzyło się w ciągu dnia i teraz cię trapi.

Nie tędy droga, zrób przerwę, zrelaksuj się i wyrzuć z umysłu wszystko to, co zakłóca twoje czytanie. Jeśli to nie pomaga  poćwicz, wstań od biurka i wykonaj kilka prostych ćwiczeń. Ruch wpływa znakomicie na nasz umysł. Bądź zrób mapę myśli na temat tego co chcesz przeczytać a umysł powróci na właściwe tory. Oznacza to po prostu, że aktywność twojego umysłu nie została skie­rowana na materiał, który będziesz czytał.

Skuteczną okazuje się być afirmacja. Pozytywna myśl na temat lektury, którą masz przeczytać, np. ja Ewa czytam z łatwością i przyjemnością ,,Kordiana’’ Słowackiego. Powtórz kilkakrotnie, na głos lub w myślach, aby wprowadzić ją do podświadomości pamięci trwałej. Afirmacja powinna być użyta w czasie teraźniejszym. To wprowadzi umysł w stan skupienia na materiale, który masz przeczytać.

Zła organizacja, to problem bardziej powszechny, niż nam się wydaje.Kiedy już nam się to uda i rozpoczniemy czytanie książki, okazuje się, że nie mamy ołówka, notatnika, okularów i wielu innych rzeczy, z tego powodu przerywamy koncentra­cję i idziemy po te przedmioty. Wierzcie mi, rozwiązanie jest proste. Zanim przystąpisz do czytania, upewnij się, że masz pod ręką wszystkie potrzebne materiały .

Równie powszechnym problemem, szczególnie w grupie studentów i kursantów jest brak zainteresowania. Wiąże się on z innymi trudnościami.  Na przykład trudno utrzy­mać zrozumienie, gdy stale je zakłócają braki w słownictwie, tekst jest zawiły, nachodzą nas różne myśli i nie mamy przy sobie niezbędnych materiałów.

Gdy po uporaniu się z tymi kwestiami twoje zainteresowanie nadal pozostawia wiele do życzenia, powinieneś przeanalizować swój osobisty stosunek do tekstu.

Wejdź w interakcje z autorem. Nie traktuj go jak eksperta. Porównaj swoją  wiedzę na dany temat z tym co pisze autor. Prowadź wewnętrzny dialog z autorem. Podsumuj  swoją wiedzę na dany temat i prowadź ożywioną konwersację, myśl samodzielnie. Notuj pytania i komentarze na marginesie. Nawet nie zorientujesz się kiedy dany materiał wciągnął cię całkowicie.

Naturalne przerwy nie mylmy ich z brakiem koncentracji. Ludzki umysł jest w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu około 30 min. Jeśli po tym czasie oddaje się marzeniom na jawie, znaczy to, że czas na przerwę. Umysł zarządza przerwę w najwła­ściwszym momencie, zgodnie ze swoim naturalnym rytmem, dokładnie wtedy kiedy tego potrzebuje.

Podsumowując, koncentracja jest jak promień lasera, od ciebie zależy w którą stronę go skierujesz. Twoim zadaniem, jako doskonałego czytelni­ka, jest skierowanie lasera  w kierunku lektury.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena