Jaka jest różnica pomiędzy szkoleniem a treningiem? Czy w ogóle jest jakaś? Okazuje się, że jest i to niemała. Chcesz powiększyć swoją wiedzę i dowiedzieć się więcej na ten temat? Czytaj dalej.

Data dodania: 2011-01-20

Wyświetleń: 2216

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Aby lepiej zobrazować sytuację posłużę się przykładem. Na pewnej uczelni, z jasnych względów nie wymienię jej nazwy, był pewien profesor czy doktor jak wolisz. Posiadał ogromną wiedzę merytoryczną, co było jego wielka zaletą. Miał jednak jedną wadę: nie potrafił jej przekazać.

Szkolenie

Na przykładzie opisanego profesora można wyjaśnić co to jest szkolenie. Czy profesora interesowało to czy ktoś go słucha? Pewnie tak, ale tylko w momentach gdy na auli było za głośno. Nie interesowało go również to czy ktoś rozumie to co mówi. Interesowało go tylko przekazanie, przeczytanie czy odklepanie przygotowanego materiału.

Podobna sytauacja ma miejsce w większości szkół średdnich. Bardzo dobrze uwidacznia się to w klasie maturalnej. Poloniści sprężają się strasznie, żeby maturzyści mieli omówione na lekcjach 100% materiału. Natomiast, to czy go zrozumieli nie miało znaczenia. Zweryfikowała to często w okrutny sposób rzeczywistość. Jednak cel Pani nauczycielki  został osiągnięty. Materiał zrealizowany, klasa do matury gotowa. I tak rocznik za rocznikiem. Maszyna funkcjonuje. Wszyscy są zadowoleni, no może mniej szczęśliwe są osoby, które nie zdały matury, bo nie było czasu na dodatkowe wyjaśnienia, z braku czasu rzecz jasna.

Trening

Jaki cel realizuje trener w trakcie treningu? Jest całkowitym przeciwieństwem nauczyciela. Nie oznacza to, że nie interesuje go przekazanie określonej wiedzy. Pewnie, że go to interesuje. Nawet bardzo. Ważny jest sposób jej przekazania. Zgodnie z chińskim przysłowiem:

Powiedź mi zapomnę.

Pokaż, może zapamiętam.

Zaangażuj mnie w to, a zrozumiem”

Tak jest w rzeczywistości. W zależności od źródła dane procentowe mogą się nieznacznie różnić od siebie. Meritum jest jednak to samo. Udowodniono, że zapamiętujemy około:

10% z tego co przeczytamy,

20 % z tego co usłyszymy,

90% z tego co wykonamy sami.

Dorośli ludzie z reguły posiadają już jakiś bagaż doświadczeń. Dysponują zgromadzoną przez lata wiedzą, która bardzo często przeszkadza trenerowi w prowadzeniu treningu. Osoby dorosłe, w odróżnieniu od dzieci i młodzieży szkolnej, uczą się głównie w oparciu o własne doświadczenia. I tym właśnie różni się trening od szkolenia. W trakcie treningu wiedzę buduje się na bazie owych doświadczeń i przeżyć uczestników. Nie ważne czy to są doświadczenia pozytywne czy negatywne. Istotne jest aby w wyniku jej przekazania wykształcić w uczestnikach zmianę dotychczasowej postawy, zachowania. Bądź utwierdzenie ich w słuszności reprezentowanej postawy, zachowania jeśli jest ona zgodna z postawą pożądaną przez trenera.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena