Spośród wielu branż ludzie najczęściej decydują się otwierać własny sklep, kiosk, restaurację, pizzerię czy kebab. Dzieje się tak dlatego, że branże te nie wymagają dużej wiedzy z danego zakresu. Aby założyć własny sklepik, czy małą restaurację z pizzą na dowóz wystarczy wynająć odpowiedni lokal (bardzo ważna na tym etapie jest lokalizacja); wyremontować go; zakupić odpowiedni sprzęt; zatrudnić ludzi; zareklamować i wydawaćby się mogło, że są to najważniejsze etapy planowania działalności.
Niestety - rzeczywistość jest zupełnie inna. Przy takiej inwestycji trzeba najpierw rozpatrzyć za i przeciw, i jeżeli wtedy zdecydujemy się na otwarcie należy zadbać o kilka spraw:
1. Przedewszystkim trzeba skonstruować odpowiedni biznes plan. W moim przekonaniu jest to najważniejsze przedsięwzięcie całej inwestycji. Jeżeli założymy, że nasz profil to pozycjonowanie gniezno to w takim biznesplanie trzeba wykazać każdą śrubkę, każdy kawałek sera - uwzględnić cenę mąki itp. Biznesplan proponuję wykonać na kilka lat w przód.
2. Odpowiednie środki finansowe - takie, aby pokryły początkowe wydatki związane z inwestycją, ale także te związane z zabezpieczeniem inwestycji tzw. rezerwy na nieprzewidziane straty, które mogą pojawić się w każdym momencie.
3. Misje, cel działania przedsiębiorstwa. Sprawa wydaje się dla niektórych błacha, ale odpowiednio sfornułowana misja pomoże zarówno nam, menadźerom, kucharzom podejmować często trudne decyzje, jak i sprzątaczkom i szeregowym pracownikom zrozumieć powód istnienia firmy.
Przy prowadzeniu interesu nie można powiedzieć, że to Klient jest najważniejszy. Dlatego, że wszystkie aspekty są bardzo ważne - nasi pracownicy też są równie ważni. No przecież jak nie będzie wypłaty to nikomu nie będzie się chciało pracować i co zatym idzie jakość podawanych dań, czy pizz może być gorsza.
Podsumowując często dzieje się tak, że otwierając taką działalnośc jak pizzeria Gniezno nie zważamy na wyżej wymienione punkt, a liczymy na łud szczęścia. Ten unikalny artykuł o takich rzeczach jak wyróżnianie na tle konkurencji lub przygotowania odpowiedniej oferty dlatego, że priorytetem na samym starcie powinno być utrzymanie na rynku.