Posiadasz pensjonat, hotel, prowadzisz gospodarstwo agroturystyczne? Dowiedz się co możesz zrobić, aby promować swoje usługi w internecie.
Istnieje wiele metod promocji. Najstarszą i najprostszą jest bez wątpienia reklama bezpośrednia. Wysokiej jakości usługi przełożą się na zadowolenie klienta, a zadowolony klient z pewnością poleci nasze usługi innym.
Reklama tradycyjna to kolejna, najbardziej znana forma promocji jednak nie będziemy się nią zajmować w tym artykule.
Najciekawszą, dającą najwięcej możliwości, relatywnie tanią, i najszybciej rozwijającą się, jest oczywiście reklama internetowa. Poniżej przedstawię wybrane jej rodzaje .
§1 Własna strona internetowa
Profesjonalna strona internetowa to wydatek rzędu 600-2000 zł. Należy pamiętać, aby nasza strona internetowa posiadała kilka istotnych cech:
- posiadała przemyślaną, czystą i nienachalną grafikę
- informację zawarte w niej powinny być pełne i aktualne, nie należy zapominać o podaniu dokładnych danych teleadresowych czy mapy dojazdy,
- informację o pełnej ofercie tzn. dokładnym cenniku, wyposażeniu pokoju, a co najważniejsze atrakcyjnych zdjęć samego obiektu
W skrajnych przypadkach niechlujna, nieładna i nieatrakcyjna strona internetowa może wręcz zniechęcić potencjalnych gości do skorzystania z naszej oferty turystycznej.
Istotnym elementem, o którym należy pamiętać to fakt, że odwiedzalność naszej indywidualnej strony może być znikoma, dlatego należy ją traktować bardziej jako sposób przedstawienia swojej oferty, metodę na uwiarygodnienie oraz pokazanie profesjonalizmu naszego działania, a nie jako właściwą formę reklamy.
§2 Płatne reklamy kontekstowe (typu adwords)
Istnieje wiele programów płatnej reklamy kontekstowej. Najpopularniejszym jest oczywiście adwords od googl’a.
Należy jednak pamiętać, iż kluczem do sukcesu w tego typu programach jest poprawne i trafne zdefiniowanie parametrów reklamy (nie tylko słów kluczowych) w taki sposób, aby dotarła ona jedynie do zainteresowanych naszym obiektem użytkowników sieci, w przeciwnym wypadku będziemy narażeni na wysokie koszty takiej reklamy i mierny wynik wyrażony w rzeczywistych odwiedzinach naszego lokalu
§3 Katalogi ofert turystycznych, płatne bazy obiektów noclegowych
Katalogi obiektów noclegowych często pobierają wysokie opłaty za rejestrację i prezentację ofert. Nierzadko katalogi takie, nie dość że prezentują niską jakość samego serwisu, to ich odwiedzalność jest również mała. Płacenie za możliwość zamieszczenia swojej oferty w serwisie, w którym nasz potencjalny gość nie jest w stanie dotrzeć do naszej oferty lub takich użytkowników dociera tam niewiele, nie ma większego sensu.
Statystyki odwiedzin prezentowane przez takie serwisy nierzadko są trudne do zweryfikowania, nie mamy więc pewności czy na pewno są prawdziwe, co więcej odwiedzalność dot. samego serwisu nie musi bezpośrednio przekładać się na odwiedzalność podstrony z Twoją ofertą.
§4 Aktywne uczestnictwo w forum turystycznym
W sieci istnieje wiele forów turystycznych mniej lub bardziej zawężonych co do regionu czy formy turystyki. Śledzenie i aktywne uczestniczenie w dyskusjach zawiera jednak mnóstwo czasu, możemy również zostać posądzenie o spamowanie i nachalność w przypadku nadużywania tego kanału reklamy.
W jaki sposób wypromować swój obiekt, nie poświęcając na to wiele czasu i na dodatek bezpłatnie?
Sposobem na zaistnienie w sieci lub poszerzenie prezentacji swojej oferty o kolejny kanał są katalogi ofert turystycznych, warto korzystać z tych ,które oferują swoje usługi bezpłatnie.
Pamiętaj, że Twoja oferta przedstawiona w serwisach turystycznych jest Twoją wizytówką, dlatego przyłóż należytą staranność do opisu Twojego obiektu, zdefiniowania jego atrybutów (zgodnie ze stanem faktycznym), zlokalizowaniu obiektu na mapie oraz wczytania zdjęć dobrej jakości (jasnych, dobrze oświetlonych, itp.).