Na herbacie trzeba się znać. I to dobrze. Klient, który odwiedza sklep z herbatą lub herbaciarnie oczekuje, że sprzedawca podpowie mu, co wybrać. Nie będzie przecież próbował kilkudziesięciu różnych napojów. Sprzedawca powinien wiedzieć, które gatunki są łagodne, a jakie mają mocniejszy smak. Jaka herbata pobudza, a jaka łagodzi nastrój. Z tego względu zastanawiając się nad otwarciem herbaciarni warto zapytać samego siebie – czy to już ten moment. Jeśli tak – przystąpić do działania.
Unikalne meble, wyjątkowy nastrój
Wyposażenie sklepów z herbatą to dość duża inwestycja. Dzieje się tak ze względu na specyficzny charakter branży i miejsca. Herbaciarnia to z jednej strony rodzaj kawiarni, z drugiej jednak lokal bardziej intymny, przytulny i delikatny. W praktyce oznacza to konieczność długich poszukiwań odpowiednich mebli czy dodatków budujących klimat. Sztywny, jednolity wystrój może odstręczać klientów szukających czegoś więcej niż tylko kolejnej sieciówki sprzedającej napoje z automatu. Przypadku herbaciarni na wyposażenie mogą składać się antyki, stare meble, wiklinowe krzesła ogrodowe czy małe lampki nadające wnętrzu odpowiedniego nastroju.
Oczywiście to nie wszystko. Wyposażenie sklepów musi odzwierciedlać handlowy charakter miejsca. Trzeba więc pomyśleć o półkach, regałach czy ladzie lub barze. No i obowiązkowo o wymaganych przepisami urządzeniach w rodzaju kasy fiskalnej. Bez tego ani rusz.
Wiele zależy od lokalu
Z elementów wyposażenia specyficznych dla tego rodzaju działalności warto wspomnieć o słoikach lub innych pojemnikach pozwalających wyeksponować oferowany towar. Herbata ustawiona w przeźroczystych naczyniach robi wrażenie, pobudza zmysły i sprawia, że klient od razu chce dokonać transakcji. Tyle, że odpowiednia ilość tego rodzaju słoików musi kosztować, a więc wpływa na ilość gotówki niezbędnej do tego, żeby sfinansować wyposażenie sklepów.
Ile tej gotówki potrzeba? Nawet 50 tys. zł. Kwota zależy przede wszystkim od rodzaju i wielkości lokalu, jaki nas interesuje. Pomieszczenia, które wymagają remontu będą wymagały sporych nakładów na początku. Im większy lokal, tym z kolei więcej trzeba zapłacić za kupno lub najem. Za dobrą lokalizację warto jednak zapłacić. Herbaciarnia w centrum miasta, przy ruchliwej ulicy to większy obrót, a więc – szybszy zwrot z inwestycji.
Zatowarowanie musi kosztować
Samo wyposażenie sklepów z herbatą to kilkanaście tysięcy złotych. Tyle samo trzeba mieć na zakup towaru. Na nim także nie warto oszczędzać – im bogatsza oferta, tym lepiej. Trzeba też pamiętać, że herbata ekspresowa nie ma racji bytu w takim miejscu.
Dobrze wyposażona i zaprojektowana herbaciarnia powinna szybko zacząć przynosić zyski. A jeśli się nie uda, można pomyśleć o palarni kawy.
Rozpoczynanie działalności gospodarczej to ekscytujący moment w życiu każdego przedsiębiorcy. Jednak zanim w pełni wejdziemy na rynek, warto poznać pewne ważne aspekty związane z tego typu biznesem, zwłaszcza w kontekście podatków. Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, jakie są ich obowiązki, jakie ulgi można wykorzystać i czy potrzebne jest wsparcie biura księgowego.