Każdy nieprawidłowo leczony trądzik prowadzi do problemów. Ważne jest, żeby prawidłowo rozpoznać trądzik i zastosować odpowiednie leczenie, w przeciwnym razie narazicie skórę na powikłania. Tak jest z trądzikiem polekowym, który często pojawia się w skutek nieprawidłowego leczenia trądziku młodzieńczego czy różowatego.

Data dodania: 2010-10-24

Wyświetleń: 6900

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest spowodowany?

Trądzik polekowy spowodowany jest przez stosowanie lekarstw wewnętrznych lub zewnętrznych. Występuje też (jak już wspomniałam) pod wpływem innego trądziku. Jeśli na przykład leczysz trądzik różowaty i jego objawy zamiast ustępować, nasilają się, znaczy, że być może na Twojej skórze zaczyna występować trądzik polekowy. Jest bardzo dużo lekarstw, które wywołują trądzik tego rodzaju. Mogą to być środki antykoncepcyjne lub uspokajające, preparaty jodu, żelaza czy magnezu. Każdy lek inaczej oddziałuję na Twoją skórę. Powstanie zmian trądzikowych spowodowane jest tym, że lekarstwo wydziela się z potem i łojem, podrażniając w ten sposób gruczoły skórne i zwiększając przesączalność skórnych naczyń krwionośnych (wycieki, pęcherzyki). Wydzielanie się leku zatrzymuje też wodę i chlorek sodu w skórze, zmniejszając odporność miejscową na putogeny, tym samym zaburzając strukturę tkanek, co powoduje rogowacenie i wzmożoną produkcję łoju.

Jaką przybiera postać?

Trądzik polekowy występuję w postaci twardych, bolesnych przy ucisku guzków zapalnych, które wypełniają się płynem surowiczym lub treścią ropną. Czasem przyjmuje postać grudek, pęcherzyków czy zwykłych plam. Po prawidłowym leczeniu trądzik tego typu ustępuję, nie pozostawiając po sobie żadnego śladu. Zdarzają się przypadki (ale to już wyjątkowo wrażliwe skóry), że po zakończeniu terapii pozostają cienkie plamki i przebarwienia, ale one po pewnym czasie też znikną.

Zapalenie okołoustne: co to jest?

Odmianą trądziku polekowego, wywołanego przez sterydy (a więc sterydowego) jest zapalenie okołoustne. Występuje w okolicach warg, brody oraz oczodołów. Zmiany chorobowe przyjmują postać rumieńców bądź gródków. Zapalenie okołoustne spowodowane jest długotrwałym stosowaniem  preparatów hormonalnych. Ma postać bardzo przewlekłą, zaostrzenie zapalenia następuję po zastosowaniu  fluorowanej pasty do zębów!!!

Jak postępować, żeby nie pogorszyć schorzenia?

Odpowiednie leczenie jest w stanie zastosować tylko lekarz dermatolog. Czasem polega ono po prostu na odstawieniu leków. W przypadku nasilonej postaci sprawa jest bardziej skomplikowana. Ważne jest, żebyś nie stosował niczego na własną rękę, bo możesz w ten sposób jedynie sobie zaszkodzić!!! Takie działania kończą się najczęściej tragedią dla skóry, czasem nawet dla całego organizmu. W myśl zasady im wcześniej tym lepiej, wybierz się do lekarza kiedy zauważysz  choćby małe plamki czy kropeczki. Nie czekaj aż trądzik polekowy (ale też innego rodzaju) na stałe zagości na Twojej twarzy!!!

Licencja: Creative Commons