Dlaczego maturzyści tak słabo piszą maturę z matematyki? Jak poprawić swoje wyniki? Doświadczenie podpowiada, że słabość szkolnego nauczania to tylko jedna strona medalu.

Data dodania: 2007-10-10

Wyświetleń: 10943

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 1

WIEDZA

-1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Po tragicznych w skutkach reformach oświaty (wprowadzenie gimnazjum) poziom nauczania gwałtownie się obniżył. Już sam ten fakt jest częściową odpowiedzią na tytułowe pytanie "skąd biorą się tak słabe wyniki na maturze".

Nie jest to jednak odpowiedź wystarczająca, bo przecież poziom wymagań maturalnych także znacznie się obniżył. Wiem, co mówię - uczę w szkole średniej ćwierć wieku i wszystkich maturzystów zapewniam, że gdybym im pokazał parę zestawów zadań z matur sprzed dwudziestu paru lat, to by im minka zrzedła!
Niektórzy tłumaczą to tak: na starej maturze łatwiej było odpisać, a teraz maturzysta jest tak pilnowany, że o odpisywaniu nie ma mowy. Być może. Ale odpisać też trzeba umieć. Widziałem już takich zdających maturę artystów pióra, którzy odpisując uzyskiwali oceny pozytywne tylko wtedy, gdy odpisywali dosłownie: słowo po słowie, znak po znaku. Próba jakichkolwiek zmian to pewna pała.Znak po znaku - to i na starej maturze nie dało się odpisać.

Co różni najbardziej starą maturę od nowej?
Różnorodność i duża ilość zadań na nowej maturze.
Popatrzmy, co uczeń robi w szkole przed maturą, w czasie kilku lat nauki: ano jest nauczany działami.
Czyli tak: uczymy się teraz o wielomianach i rozwiązujemy, powiedzmy 60 zadań o wielomianach. A co robi uczeń? Czy on te 60 zadań rozwiązuje? Kilka pierwszych pewnie tak, ale w pozostałych to już tylko kopiuje rozwiązania poprzednich.
A jak skończy się dział, to się pisze sprawdzian, zaponina się o wielomianach i przechodzi do następnego działu.
A potem przychodzi matura, na której trzeba rozwiązać 10-11 różnorodnych zadań i to nie schematycznych (bez kopiowania), ale na myślenie! I klops.

Pora na wnioski. Jeżeli dzisiejszy maturzysta chce przygotować się skutecznie do matury z matematyki, powinien ćwiczyć rozwiązywanie różnorodnych zadań i o ile w szkole musi się uczyć działami, to w domu musi dodatkowo douczyć się sam.

Skąd wziąć materiały? Skąd wziąć tematy zadań? Przecież w zbiorach zadań są one podzielone na działy!
Zapraszam na moją stronę o maturze z matematyki, na której oprócz wielu użytecznych informacji możba znaleźć bazę prawie 1000 tematów różnorodnych zadań: Baza zadań.

Tematy zadań można pobrać za darmo, więc jedyne, czego potrzeba, to chęci do pracy.
Licencja: Creative Commons
-1 Ocena