Przestępstwa, na które narażeni są przebywający na terenie szkoły to: różnego rodzaju kradzieże odzieży lub innych rzeczy osobistych, wymuszenia i zastraszenia szczególnie uczniów młodszych klas przez ich starszych rówieśników. Coraz częściej dochodzi do groźnych pobić i przestępstw związanych z rozprowadzaniem środków odurzających. Należy uzmysłowić sobie, że nawet bardzo dobra edukacja nie rozwiąże tego problemu, z kolei monitoring może go znacznie ograniczyć.

Data dodania: 2007-10-05

Wyświetleń: 4623

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Cele stosowania monitoringu

Przestępstwa, na które narażeni są przebywający na terenie szkoły to: różnego rodzaju kradzieże odzieży lub innych rzeczy osobistych, wymuszenia i zastraszenia szczególnie uczniów młodszych klas przez ich starszych rówieśników. Coraz częściej dochodzi do groźnych pobić i przestępstw związanych z rozprowadzaniem środków odurzających. Należy uzmysłowić sobie, że nawet bardzo dobra edukacja nie rozwiąże tego problemu, z kolei monitoring może go znacznie ograniczyć.
Zarejestrowane sytuacje mogą być często jedynym dowodem przestępstwa, gdy świadkowie takich zdarzeń nie chcą “zeznawać” w obawie o odrzucenie ich ze strony swoich kolegów, lub w obawie o własne bezpieczeństwo. Monitorując zapewniamy bezpieczeństwo przebywającym osobom, jak również chronimy przed dewastacją obiekty, urządzenia będące własnością szkoły.

Image313

Założenia

Należy zdać sobie sprawę, że ze względu na charakter i wielkość obiektu (duża ilość pomieszczeń, rozległy, duży obszar monitorowania) oraz często ograniczenia finansowe tych placówek, nasz monitoring będzie miał w większości charakter poglądowy. Jedynie w kilku miejscach będzie możliwa szczegółowa identyfikacja osób np. po rysach twarzy itp.

Co i jak monitorować?

Przede wszystkim musimy obserwować wszystkie możliwe wejścia na teren budynku szkoły.
Firma Dipol proponuje wprowadzić taki monitoring, aby możliwa była jednoznaczna identyfikacją osób wchodzących. Taki podgląd zapewnią kamery umieszczone w bliskiej odległości od wejścia lub kamery z wąskokątnymi obiektywami (długie ogniskowe - teleobiektywy), które będą miały w swoim polu widzenia jedynie drzwi wejściowe. Takie rozwiązanie da nam pewność, że na zarejestrowanym materiale będziemy mieli informacje szczegółowe na temat wyglądu potencjalnego sprawcy wykroczenia, które może mieć miejsce na terenie szkoły.
Następnymi miejscami, w których powinniśmy zainstalować kamery są korytarze i szatnie.
Szczególnie w tych pomieszczeniach, kamery powinny być umieszczone jak najwyżej. Z jednej strony - usytuowanie takie zapewni największą powierzchnię podglądu. Monitorowany będzie przecież tłum ludzi, a zbyt niskie zamocowanie kamer, spowoduje, że monitorowane będą jedynie osoby znajdujące się najbliżej kamery. Z kolei dalsze osoby będą przysłonięte przez poprzedników. Z drugiej strony, montaż taki zapewni bezpieczeństwo kamery.
Ze względu na charakter pomieszczenia (korytarz jest zazwyczaj długi, i wąski) należy zastosować większą liczbę kamer. Wówczas, należy tak rozmieszczać kamery, aby każda z nich miała drugą w swoim polu widzenia (np. na dwóch przeciwległych końcach korytarza). Zapewni to możliwość zarejestrowania sprawcy uszkodzenia jednej z kamer.
Najbardziej dyskusyjnym miejscem montowania kamer są łazienki i ubikacje.
Czy pomieszczenia te powinny być monitorowane? Z punktu widzenia dyrektorów tych placówek, właśnie w tych miejscach dochodzi do największej ilości aktów chuligaństwa. Często również pomieszczenia te wykorzystywane są jako palarnie papierosów.
Biorąc pod uwagę powyższe uwagi, władze większości szkół decydują się na monitoring w tych pomieszczeniach. Podgląd prowadzony jest w ten sposób, że monitorowane jest całe pomieszczenie, bez bezpośredniego podglądu wewnątrz kabin. Taki monitoring spełnia wszystkie założenia (możliwe jest nawet wykrycie palacza - po unoszącym się ponad kabiną dymie papierosowym) i nie ogranicza “prawa do prywatności” osoby monitorowanej.
Sposób monitorowania tych pomieszczeń najlepiej jest uzgodnić z Komitetem Rodzicielskim.
W tych miejscach montowane są mniejsze kamery w obudowach kopułkowych np. M10735.

m10735_
Kamery kopułkowe M10735, w obudowie wandaloodpornej spełniają wszystkie kryteria szkolnej kamery wewnętrznej.

Ostatnim miejscem, o którym warto pomyśleć przy montowaniu kamer, są tereny wokół szkoły tj. place zabaw, boiska, baseny, parkingi lub inne miejsca szczególnie uczęszczane przez młodych ludzi.
Ze względu na duże monitorowane powierzchnie (boisko), za pomocą małej liczby kamer, monitoring w tej sytuacji pełni najczęściej funkcję jedynie poglądową. Przy takim rodzaju monitorowania nie ma żadnej możliwości identyfikacji szczegółów. Dlatego, tutaj właśnie bardzo ważne jest zastosowanie obrazu kolorowego, wraz z jego zaletami identyfikacyjnymi. W tych miejscach zwykle łatwy jest dostęp do źródła zasilania AC220V, można wtedy wykorzystać kamerę zasilaną napięciem 220V np. kamera kolorowa M11134. Ze względu na to, że kamera pracuje na zewnątrz wymagane jest zastosowanie obudowy z grzałką M54141. Przed “oślepieniem” kamery przez światło reflektorów pojazdów uchroni obiektyw z automatyczną przysłoną np. 2,8-12mm M2135. Tak dobrany zestaw pozwoli na ciągłą całoroczną obserwację terenu wokół obiektu. W przypadku monitoringu pomieszczeń o dużej wilgotności (baseny, pomieszczenia kuchenne i stołówki) najlepiej sprawdzają się kamery w szczelnych obudowach spełniających normy IP 68, IP67. Do nich należą kamery podwodne mogące pracować nawet w zanurzeniu do 30m. Z kolei modele M11233, M11234 (kolor) to kamery o obudowach odpornych na wilgoć, jednak zdecydowanie nie do zastosowań podwodnych.
Pewnym ograniczeniem ich zastosowania może być brak możliwości wymiany obiektywu ze względu na utratę gwarancji (zerwanie plomby producenta). Jednak w 90% przypadków nie jest to konieczne ze względu na zastosowanie w tych kamerach obiektywów szerokokątnych preferowanych przez większość klientów.

"Tajna broń"– atrapy kamer

Bardzo istotnym elementem każdego monitoringu, a w szczególności monitoringu w tego typu obiektach na aspekt psychologiczny. Już sama świadomość, że jest się obserwowanym wymusza na tych osobach bardziej kulturalne i przemyślane zachowanie. Ten fakt, należy wykorzystać stosując atrapy kamer, które znacznie zwiększają “optycznie” ilość monitorowanych miejsc oraz znacznie obniżają koszt całego systemu monitoringu.
Uwaga! Najlepiej byłoby, gdyby atrapa kamery była identyczna z kamerami lub obudowami montowanymi na obiekcie, szczególnie na zewnątrz.
Więcej na temat monitoringu szkoły na stronie: http://www.dipol.com.pl/monitoring_szkoly_bib66.htm
Licencja: Creative Commons
0 Ocena