Curriculum Vitae przygotowane, list motywacyjny napisany a jednak nikt nie odzywa się w sprawie pracy. Czy na pewno wszystko jest prawidłowo zrobione?

Data dodania: 2010-09-06

Wyświetleń: 4780

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Standardowo zrobione CVki na nikim już nie robią wrażenia. Najgorzej jeśli zrobiliśmy wszystko według szablonu zamieszczonego gdzieś na stronie internetowej albo żywcem skopiowaliśmy układ takiego szablonu z internetu. Okazuje się jednak, że nie jesteśmy jedynymi, którzy zrobili tak samo jak my i przyszły pracodawca otrzymuje masę podań wyglądających tak samo, z nieco zmienioną treścią. Konkurencja na rynku pracy jest tak duża, że nie wystarczy już napisać byle co. Trzeba się wyróżniać w gąszczu ofert pracy i postarać się zrobić oryginalne dokumenty, które osobom rekrutującym od razu rzucą się w oczy.

Prawidłowy układ strony i tekstu

Na samym wstępie do prawidłowego napisania dobrej CVki musimy zacząć od samego układu tekstu. Zasady pisania są bardzo podobne jak w przypadku pisania prac dyplomowych. Marginesy, tabulatory, odstępy między wierszami – wszystko musi być ze sobą spójne i równo ułożone. Również jeżeli mamy jakieś elementy do wypunktowania jak na przykład zakres obowiązków czy ukończone kursy. Każdy jeden punkt powinien zaczynać się w tym samym miejscu i powinien być punktowany jednym znakiem. Może być to myślnik, kropka czy cokolwiek innego. Ważne żeby za każdym razem stosowany był ten sam znak. Rozmiar czcionki oraz jej rodzaj również jest istotny. Warto zrezygnować ze standardowego Times New Roman, gdyż jest to najczęściej używana czcionka w wielu dokumentach a jak wiadomo nasz dokument ma się wyróżniać. Cały dokument wygląda wtedy schludnie i jest czytelny.

Dane osobowe oraz zdjęcie

Następnym krokiem jest ułożenie całego tekstu w dokumencie. Zaczynamy od naszego imienia i nazwiska. Następnie warto zamiast adresu wstawić nasz numer kontaktowy i adres e-mail. Osoby rekrutujące na samym początku będą mało zainteresowani gdzie mieszkamy. Jeżeli będą zainteresowani -  zadzwonią, dlatego warto nasz numer wyeksponować w widoczne miejsce.

Gdzieś niedaleko przyda wstawić się zdjęcie. Najlepiej nie wstawiać tutaj naszych zdjęć z wakacji czy zdjęcia z pogranicza rewii mody i erotyki. Najlepsze są zdjęcia na jednolitym tle z wyraźnie widoczną twarzą. W zależności od dostępnego miejsca na dokumencie może być to zdjęcie samej twarzy lub wizerunku do tułowia.

Wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe

Następnie wpisujemy kolejne elementy CVki. Tu występują dwie szkoły – co wstawić najpierw – wykształcenie czy doświadczenie zawodowe. Każdy ma swoje argumenty co wstawić pierwsze. Jeżeli nasze wykształcenie nie ma nic wspólnego z naszym doświadczeniem zawodowym, warto wstawić je później. Wszystkie daty rozpoczęcia, ukończenia muszą być wstawiane w identyczny sposób równo, rozpoczynając tekst za każdym razem od tego samego miejsca.

Należy wpisać stanowisko pracy oraz czym zajmowaliśmy się/zajmujemy się w naszej pracy. Im dokładniej to opiszemy, tym lepiej dla nas. Byle nie za dużo bo nie zawsze osobom rekrutującym chce się czytać kilkustronicowe CVki.

Dodatkowe kursy, znajomość języków, prawo jazdy

Kolejnym krokiem jest opisanie wszelkich dodatkowych umiejętności, ukończonych kursów itd. Najlepiej zacząć od prawa jazdy -  w dzisiejszych czasach jest to istotne nawet jeżeli nasza praca jest pracą, którą wykonujemy na miejscu. Następnie znajomość języków – trzeba opisać również stopień ich znajomości. Potem wpisujemy wszelkie kursy zawodowe, dodatkowe kwalifikacje rozpoczynając od tych, które są dla nas najbardziej istotne pod kątem naszej przyszłej pracy.

Zainteresowania

Ostatnią rzeczą jaką opisujemy to nasze zainteresowania. Nie ma się co tu dużo rozpisywać. Wystarczy kilka lakonicznych zdań. Jest to akurat najmniej istotny element całego dokumentu.

Kilka słów na zakończenie

W takim telegraficznym skrócie można opisać wszystkie elementy, które należy wstawić do dobrze napisanego Curriculum Vitae. Oczywiście samo to, co ma się znaleźć w tym dokumencie nie wystarczy. Trzeba również umieć prawidłowo wstawić treść, wyeksponować wszystkie elementy naszego doświadczenia zawodowego, wykształcenia pod kątem naszego przyszłego pracodawcy a w przypadku takich branż jak reklama czy grafika komputerowa i temu podobne standardowo napisany dokument jest nic nie warty, ponieważ musi również zawierać próbkę naszych możliwości, czyli grafikę, zdjęcia – coś co ma zainteresować przyszłego pracodawcę.

Sam układ już znamy, jeżeli jednak boimy się, że możemy sobie nie poradzić z opisaniem samej treści, możemy zlecić napisanie dokumentu komu innemu, do czego z mojej strony zachęcam i zapraszam na moją stronę

Licencja: Creative Commons
0 Ocena