Sposób w jaki się przywitasz może całkowicie zniweczyć twoje dalsze wysiłki. Miejsca siedzące również mają niebagatelny wpływ na twoje wyniki, a do tego dochodzi jeszcze często niekontrolowany kontakt wzrokowy. Jak wyszkolić się na mistrza rozmowy?

Data dodania: 2010-08-01

Wyświetleń: 2437

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zasady postępowania na spotkaniach są uniwersale ponieważ dotyczą ludzi. Interakcje międzyludzkie rządzą się swoimi prawami. Psychologowie odkryli już jakie aspekty są dobrze i źle odbierane przez inne osoby. Na podstawie tego działa wiele osób i odnosi wymierne rezultaty. Oto kilka podstawowych zasad jakimi powinieneś się kierować już po umówieniu spotkania.

Przywitaj się.

Kiedy dochodzi do spotkania idąc do osoby, z którą masz  rozmawiać zachowaj odpowiednią postawę, pewnym krokiem podejdź do osoby i powiedz „Witam, nazywam się Grzegorz Utnik, założyciel serwisu o marketingu sieciowym, ty jesteś Adam, prawda? Miło mi Cię poznać” Wypowiadając imię podaj rękę na przywitanie się. Tak to wygląda jeśli ty „prowadzisz”.

Jeżeli to Adam przejmuje prowadzenie kiedy Cię ujrzy i przedstawi siebie po prostu się przywitaj i uściśnij dłoń.

Jest kilka prostych reguł dotyczących uściśnięcia dłoni z czego moim zdaniem najważniejszą jest pozostawienie lewej ręki nieruchomej. Podczas uścisku dłoni:

1. Utrzymuj kontakt wzrokowy.

2. Nie witaj się dwiema rękami. Przywitanie się prawą ręką i dołożenie następnie ręki drugiej to oznaka spoufalania się i jest źle odbierana. O tym i innych aspektach mowy ciała w biznesie dowiesz się więcej z "Mowy Ciała" Łukasza Milewskiego.

3. Nie łap za łokieć lewą ręką.

4. Nie trzymaj uścisku dłużej niż 2 sekundy.

5. Nie ściskaj ręki z wielką siłą. Jeśli zgnieciesz komuś rękę nie będzie się czuć dobrze przy tobie.

6. Nie próbuj złapać lepszego chwytu niż ta druga osoba. Wiem, że są różnego rodzaju techniki pseudo dominacji w zależności od ułożenia ręki. Jeśli zdarzy się, że ktoś próbuje użyć tej techniki na tobie, nie kontruj tego. Co chodzi o sam uścisk to wasze dłonie powinny być ułożone prostopadle do podłogi. Jest to typowe przywitanie partnerskie/biznesowe.

7. Jeżeli masz wiotki uścisk dłoni – zmień go. Trenuj na jakimś urządzeniu. Poszukaj w Internecie jak wzmocnić uścisk. Powinien być to uścisk wyrażający pewność siebie. Mocny, pewny ale nie zgniatający ręki.

8. Dłonie powinny być suche i ciepłe.

Zajmowanie miejsc siedzących

Jak już przywitanie się masz za sobą pasuje zająć miejsce. Zdarza się jednak, że nadal stoisz wraz z przykładowym Adamem i prowadzicie rozmowę. Niestety ale na stojąco nic nie uda Ci się załatwić chyba, że „działasz detalicznie” (stajesz w drzwiach z butelką perfum albo z kwestą na ulicy). Jeśli to od Adama musi wyjść propozycja aby usiąść (np. jesteś u niego w domu) to możesz zwyczajnie zaproponować „Może usiądziemy, aby spokojnie porozmawiać?”.

Najlepiej jeśli pokierujesz Adamem gdzie powinien usiąść, a ty zajmiesz także odpowiednie miejsce. Jeśli jesteście w miejscu publicznym np. w restauracji rozejrzyj się za odpowiednim stolikiem. Usiądź tak abyś był twarzą w stronę ludzi, klienteli, kelnerek itp. natomiast Adam powinien usiąść tak, aby jego uwaga była zwrócona tylko na Ciebie.

Podstawowe zasady zajmowania miejsca to siadanie względem siebie pod kątem prostym (np. na rogu stołu) oraz :

1. Pierwsza na pewno dobrze Ci znana : jeżeli wiesz, że Adam jest praworęczny usiądź po jego prawej stronie, jeżeli jest leworęczny, usiądź po lewej. Nie zawsze jest możliwość uzyskania takiej informacji dlatego trzymaj się statystyki, że większość osób jest praworęczna i siadaj po prawej.

2. Jeśli jesteś kobietą i masz spotkanie z inną kobietą siadanie naprzeciw siebie jest dobre, a czasem nawet lepsze od siadania na rogu stołu.

3. Jeśli jesteś kobietą i masz spotkanie z mężczyzną, chcąc nakłonić go do swojego sposobu myślenia najlepszą opcją jest usiąść po jego prawej stronie w układzie kąta prostego.

4. Jeśli jesteś mężczyzną i spotkasz się z innym reprezentantem tej samej płci najlepszy układ to siedzenie w pozycji kąta prostego lub naprzeciwko siebie w bliskiej odległości. Jeżeli stół jest duży i siądziecie naprzeciwko siebie, nie złapiecie dobrego kontaktu.

5. Jeżeli mężczyzna ma rozmowę z kobietą najlepszą opcją jest usiąść przy małym stoliku naprzeciw siebie. W innym przypadku, klasycznie na kącie stołu.

Kiedy już siedzicie możesz zacząć budowanie relacji. Jak to się robi możesz przeczytać w tym poradniku. Najważniejsze teraz to odpowiednio się zachować. Jeśli się z Adamem nie znacie to czekanie np. na kelnerkę bez wypowiadania nawet jednego słowa może być trochę niezręczne. W poradniku jest napisane kilka przykładowych pytań jakie możesz zadać i powolutku budować wieź.

Gestykulacja i mowa ciała.

Ważne aby nie gestykulować zbytnio. Trzymaj ręce przy sobie, nie unoś ich do twarzy ani włosów. Wydasz się wtedy kompetentnym i inteligentnym rozmówcą. Jeśli masz tendencję do gestykulacji połóż dłonie na kolanach. Stopy trzymaj na ziemi. Nie krzyżuj ich, nie przesuwaj raz za razem, nie zakładaj nogi na nogę (wolna noga ma tendencję do ruchów, które rozpraszają). Stopy na ziemię.

Bańka pełna intymności.

Nie siedź za blisko. Jest coś takiego jak strefa komfortu, strefa intymna. To około 0,5 metra wokół każdej osoby. Jeśli przekroczysz tę granicę ktoś może czuć się bardzo niekomfortowo i zamiast skupiać się na tym co chcesz powiedzieć będzie zdezorientowany. Nie znaczy to, że nie możesz przekroczyć tej granicy poprzez dotyk czy szepnięcie czegoś do ucha, ale musisz być w pełni świadomy możliwych konsekwencji. Zaczynając konwersację utrzymaj dystans około 1 metra i stopniowo możesz się przesuwać bliżej ale nie dalej niż 0,5 metra.

Efektywny kontakt wzrokowy.

Niekiedy wydaje się to trudne, ale ważne jest aby utrzymywać kontakt wzrokowy z naszym rozmówcą. To ludzka interakcja i jest naturalną częścią każdego człowieka. Jeśli nie będziesz patrzyć w oczy – będziesz nienaturalnie odbierany. Powinieneś patrzyć w oczy przez około 2/3 czasu rozmowy. Jak prowadzisz prezentację mów np. 7 sekund patrząc w oczy i 3 sekundy patrząc na prezentację.

Jak to zawsze z ludźmi każdy jest inny i będziesz musiał wykorzystać nieco własnej empatii aby dopasować się do tej osoby. Może się zdarzyć, że wychowała się w miejscu gdzie patrzenie w oczy jest rzadkością i jeśli zastosujesz tę powyższą zasadę do takiej osoby będzie się czuła niekomfortowo. Podobnie sprawy się mają jeśli będzie odwrotnie. Ty możesz czuć się niewygodnie dlatego, że ktoś na Ciebie cały czas patrzy.

Mam nadzieję, że rady tutaj zawarte przydadzą Ci się w działaniu.

Nigdy się nie poddawaj

Przeczytaj także artykuł "20 wskazówek jak wyglądać idealnie w oczach naszego klienta/partnera"

Licencja: Creative Commons
0 Ocena