0
głosów
- +

efekt jo-jo a odchudzanie

Autor:

Aktualizacja: 16.07.2010


Kategoria: Zdrowie / Odchudzanie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1078 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Efektem jo-jo nazywamy wahania masy (wagi) ciała polegające na następującym kolejno po sobie chudnięciu i tyciu. Jeżeli w ciągu 5 lat takie wahania u otyłego przekraczają 5%, a nie są wyższe niż 10%, wówczas stwierdzamy efekt jo-jo.


Natomiast gdy wahania wagi przekraczają 10%, mamy do czynienia z bardzo nasiloną formą tego efektu.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

By ciało zaakceptowało zmianę nawyków żywieniowych, potrzeba około dwóch miesięcy, a na ich utrwalenie kolejne sześć. Efekt jo-jo jest skutkiem tego, że stosowana przez nas dieta była nieprawidłowa. Poniżej będą przedstawione cztery najważniejsze czynniki, które mogą pomóc nam w tym, by nasze odchudzanie nie było zakłócone efektem jo-jo.

1. Postaw na błonnik

Ma właściwości sycące i reguluje przemianę materii. Dzienną dawkę (około 30 gramów) dobrze jest rozłożyć na wszystkie posiłki, np. na śniadanie można zjeść owoce i chleb razowy lub muesli, na obiad przynajmniej jedną surówkę. Deser powinien składać się z owoców, a kolacja z makaronu lub ryżu oraz jarzyn. Im większa różnorodność spożywanego błonnika, tym lepsze trawienie.

 

2. Pod kontrolą lekarza.

Nie każdy może się odchudzać na własną rękę. Czasem trzeba to robić pod opieką lekarza. Wskazaniem są choroby przewlekłe: cukrzyca, kamica żółciowa, jaskra, choroba serca, nerek, wątroby, tarczycy. To samo dotyczy osób, które regularnie przyjmują jakieś leki, chcą schudnąć 10 kilogramów lub nie ukończyły dwudziestego pierwszego roku życia.

 

3. Jedz mniejsze porcje, ale często.

Jeśli zjesz dwudaniowy obiad, żołądek długo będzie walczył z taką ilością pokarmu. Trawienie przebiega najsprawniej, gdy objętość posiłku wynosi około 250 ml (tyle ile mieści się w szklance). Dlatego jedz często, ale mało. Najlepiej pięć skromnych posiłków co trzy godziny. Ważne jest, by pamiętać o śniadaniu. Badania potwierdzają, że zjedzenie śniadania rano hamuje następnie napady głodu w ciągu dnia.

 

4. Bez tlenu ani rusz.

Najlepsza dieta nic nie da, jeśli nie dostarczymy odpowiedniej ilości tlenu do płuc. Bez niego nie jest możliwe spalanie tłuszczów, węglowodanów oraz białek. Należy zatem często wietrzyć mieszkanie oraz wychodzić na długie spacery. Istotne jest również prawidłowe oddychanie- wdech przez nos, wydech przez usta. Ważne, by oddychać głęboko, tak, by rozprowadzić powietrze po całym organizmie, by zapewnić następnie dobrą przemianę materii.

 

Powodzenia w odchudzaniu!

 

Lista Tagów: dieta

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij