W internecie i nie tylko oferuje usługi pozycjonowania coraz więcej (rzekomych) fachowców. To drogie usługi a często bez gwarancji efektu dla pozycjonowanej strony. Przeczytaj artykuł poniżej i ... rób to sam.

Data dodania: 2010-03-21

Wyświetleń: 2147

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Reklamę w internecie można albo nawet należy sprowadzić przede wszystkim do pozycjonowania. Czym jest pozycjonowanie? Otóż są to zabiegi mające na celu promocję (firmowej) strony internetowej w najbardziej popularnych wyszukiwarkach internetowych. Na dzień dzisiejszy przynajmniej w Polsce wystarczy skupić się tylko na wyszukiwarce Google gdyż inne wyszukiwarki nie są tu dla niej praktycznie żadną konkurencją. Konkretnie celem pozycjonowania jest wypromowanie strony internetowej na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, pod kątem kluczowych dla nas słów oraz fraz, kluczowych dla branży którą reprezentujemy z naszą stroną internetową.

I tak też, jeżeli pozycjonowana jest strona internetowa banku, to na takie hasła jak oczywiście "bank", "kredyty", "pożyczki", "konta", "lokaty", itp. a nie np. na słowo "firma" albo "strona internetowa" gdyż bank niewiele lub nic nie zyskałby w wyniku promowania strony pod kątem takich słów, jak te dwa ostatnie. Tak samo albo jeszcze bardziej bez sensu jest pozycjonowanie firmy na jej nazwę. To oczywiste, że stronę internetową pozycjonuje się po to aby pojawiała się wysoko w wyszukiwarce kiedy użytkownik, potencjalny klient wpisze nazwy produktów i usług które nasza firma sprzedaje i w ten sposób trafi na naszą firmową stronę internetową. Dla wielu firm reklama wiąże się (niemal) wyłącznie z pozycjonowaniem a samo pozycjonowanie to dynamicznie rozwijająca się branża usługowa wychodzącą naprzeciw firmom które chciałyby wypromować swą stronę internetową w wyszukiwarce Google. Tak naprawdę praktycznie liczy się pozycja tylko w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania zwanej potocznie Top 10. W rzeczywistości w wielu branżach, w wielu dziedzinach jest tak, że dopiero awans strony internetowej na czwartą, trzecią pozycje wyników powoduje przełomowy wzrost liczby jej odwiedzin przez użytkowników, potencjalnych klientów.

Są takie słowa kluczowe, na które bardzo trudno wypromować witrynę internetową do pierwszej strony wyników wyszukiwania w Google. Do takich słów należą między innymi "praca", "kredyty", "nieruchomości", "gry" oraz zapewne samo słowo "pozycjonowanie". Niektórzy pozycjonerzy twierdzą, że wypromowanie witryny na te słowa do top 10 a szczególnie do top 3 (a więc do strefy trzech pierwszych pozycji) graniczy z cudem. Jednak jest też wiele łatwiejszych słów i fraz do pozycjonowania szczególnie jeżeli występują w zestawieniu z nazwą miejscowości którą firma obejmuje swoim zasięgiem. Aby wypozycjonować stronę internetową potrzebne są odpowiednio dobrane słowa kluczowe w tytule strony, w jej opisie oraz w jej treści. Czyli, jeżeli pozycjonujemy stronę firmy developerskiej na słowo "nieruchomości", "mieszkania", itp., to takie słowa powinny się znajdować w tytule (title), w opisie (desription) oraz w treści strony.

Im bogatsza, zasobniejsza tematyczna treść, tym lepiej, tym bardziej Google doceni nasza stronę i awansuje ją w wynikach wyszukiwania. Jednak ważne są również linki do naszej strony umieszczone na innych stronach internetowych (najlepiej na zbieżnych tematycznie), oraz linki z katalogów. Najlepiej aby były to docenione przez te wyszukiwarkę strony i katalogi a więc "mocne" - na których link ma duży pozycjonerski potencjał dla strony do której link taki prowadzi. Ważne jest aby taki link posiadał odpowiedni tzw. anchor text a więc słowa kluczowe, na które pozycjonujemy naszą stronę. Pozycjonując stronę na trudniejsze słowa warto postawić tzw. zaplecze a więc inne strony zbieżne tematycznie ze stroną pozycjonowaną, na których umieścimy linki do niej i te strony również trochę wypozycjonować dodając je do katalogów internetowych. W efekcie otrzymujemy mocne wsparcie w postaci silnych linków, dające "power", dające "kopa" wzwyż. Najlepszych linków, bo z tematycznych stron! Należy w tym miejscu dodać, że w miarę możliwości powinniśmy umieszczać linki w tekście. Są one silniejsze od linków umieszczonych w stopce strony internetowej, lub od linków poniżej menu.

Przez siłę linka rozumiemy tu jego potencjał do podbicia pozycjonowanej strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście najlepiej jeżeli zaplecze pozycjonujące składa się ze stron, które same w sobie też są wartościowe. Należy wiedzieć, ze Google walczy z wszelkiego rodzaju spamem wykluczając spamerskie strony ze swego indexu, to jest z wyników wyszukiwania. W ten sposób wyszukiwarka dba o to aby w jej zasobach nie było śmieci. Pamiętajmy też o tym, ze Google nie specjalnie lubi linkowanie ze stron które trudno uznać za tematycznie powiązane. Przykładowo, link ze strony o tematyce prawnej (np. serwisu prawnego) do strony firmy windykacyjnej jest bardzo pożądanym linkiem. Można bowiem uznać (i Google tak uzna), że autorzy serwisu prawnego linkują do strony firmy windykacyjnej w celach merytorycznych, w związku z tematem artykułu w którym link ten jest umieszczony. Jednak już link z serwisu prawnego do strony o rybkach akwariowych może rozgniewać Google ponieważ oczywiste jest w tym wypadku, ze został on umieszczony tylko po to, aby podnieść pozycję strony o rybkach akwariowych gdyż merytorycznie taki link w tym miejscu jest zupełnie nieprzydatny (co innego gdyby do strony o rybkach akwariowych prowadził link ze strony internetowej np. sklepu zoologicznego, lub odwrotnie).

Pozycjonując stronę internetową nie należy przesadzić z tempem przyrostu linków z innych stron internetowych oraz z reklamowych katalogów stron, ponieważ Google może uznać taki przyrost linków za nienaturalnie szybki i nałożyć na nasza stronę karę w postaci filtra. Google nie lubi bowiem manipulowania wynikami wyszukiwania na siłe, choć chyba nie ma nic przeciwko etycznej, umiarkowanej reklamie - pozycjonowaniu. Filtr w tym wypadku polega na tym, że strona gwałtownie spada w wynikach wyszukiwania o kilkadziesiąt a nawet kilkaset pozycji i taki stan może twać dobrych kilka niesięcy albo i dłużej w skrajnych przypadkach. Lepiej więc pozycjonowac z umiarem, zwłaszcza nowe strony na nowej domenie oraz te, które nigdy wcześniej nie były pozycjonowane.

Najbezpieczniej pozycjonowac treścią, dodając jej co jakiś czas. Google bardzo to lubi i za ta chyba nie grozi filtr, przynajmniej nie słyszeliśmy o takim wypadku. Należy jednak pamiętać o tym, aby treść na naszej stronie była unikalna, co w tym wypadku oznacza, że w internecie nie istnieje inna strona zawierająca identyczną treśc, co tyczy się także dużych fragmentów tekstu. Albowiem również za powielanie treści (tzw. duplicate content) strona internetowa może zostać ukarana. Nie należy też sztucznie przesadzać z ilością słów kluczowych w tekście gdyż Google może uznać to za spam - i znów kara.

Najcięższą karą wymierzana stronie internetowej przez Google jest ban. Polega na całkowitym wykluczeniu strony internetowej z wyników wyszukiwania. Ban wymierzany jerst najczęściej za poważne "przewinienia" w postaci praktyk pozycjonerskich uznawanych przez Google za nieetyczne i zabronione. Z dnia na dzień coraz trudniej jest skutecznie reklamowac stronę w internecie w tym poprzez pozycjonowanie. Konkurencja jest coraz większa, coraz więcej firm zleca pozycjonowanie swych internetowych witryn. Coraz trudniej więc przebić się na czołowe pozycje. A Google (jak podejrzewa się) wciąż modyfikuje algorytm oceniający strony i nadający im ranking w wyszukiwarce. Podobno coraz mniej licza się linki, przynajmniej te z katalogów. Wydaje się, że rośnie rola dobrej, unikalnej, tematycznej treści na pozycjonowanej stronie, a więc tzw. content.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena