1
głosów
- +

Jak zapamiętywać sny?

Autor:

Aktualizacja: 09.12.2009


Kategoria: Duchowe Drogi / Sny


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2858 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Każdej nocy śnimy sny niezwykle żywe, barwne i dynamiczne, warto je zapamiętać. Większość z nas jednak, w natłoku spraw i myśli, nawet nie próbuje tego zrobić, a przecież poznając swoje sny możemy lepiej poznać siebie.


Ludzie, którzy mówią, że nigdy nie śnią, tak naprawdę nie pamiętają swoich snów. Każdy z nas, każdej nocy śni przynajmniej raz.

Sen nie polega na wyłączeniu wszystkich funkcji w organizmie i odpłynięciu w nicość. Wręcz przeciwnie, nasze ciało wykonuje wtedy wiele procesów, zmienia się jego temperatura, ciśnienie krwi i oddech. Nie odpoczywa też nasz umysł, przechodząc przez kolejne etapy snu aż do fazy REM (ang. rapid eye movements – szybkie ruchy gałek ocznych) dostarcza nam marzeń sennych. Jeśli wybudzimy się właśnie w tej ostatniej fazie będziemy doskonale pamiętać sen. Faza REM występuje po 90 minutach od zaśnięcia, pierwsza - trwa bardzo krótko, około dziesięciu minut. Kolejna, następująca znowu po tym samym czasie, już dłużej, około dwudziestu minut. Po czterech, pięciu takich cyklach, nad ranem możemy śnić nawet czterdzieści minut. Łącznie w ciągu jednej nocy spędzamy w fazie REM około 1,5 godziny, a w ciągu całego życia śnimy około sześć lat.

Im bliżej porannego przebudzenia, tym żywsze są senne marzenia. Pierwsza faza REM przynosi sny proste, bezbarwne, przypominające oderwane od siebie myśli. Ostatnie sny nad ranem są bogate, kolorowe i mają dynamiczną akcję. Jak zapamiętać te senne obrazy?

Podstawową sprawą w zapamiętywaniu snów jest odpowiednie nastawienie psychiczne i „zaprogramowanie” swojego umysłu. Podajemy kilka wskazówek jak się tego nauczyć:

1.Najprostszą i najpopularniejszą metodą by zapamiętać sen jest prowadzenie dziennika snów. Trzymaj go zawsze przy łóżku, pod ręką i zapisuj każdy sen lub jego urywek, który zapamiętasz. Nawet jeśli obudzisz się w środku nocy, zapisz swój sen, rano na pewno nie będziesz go pamiętał. Jeśli nie bawi Cię spisywanie historii o 3 nad ranem, spisz przynajmniej najważniejsze wątki, w szczególności dialogi lub kwestie wypowiadane we śnie – je zapominamy najszybciej.

2.Śpij dużo. Im więcej śpisz tym więcej śnisz, okresy fazy REM w miarę upływu czasu spania, stają się dłuższe. Poza tym, musisz być wyspany, by móc w nocy wstać i spisać sen.

3.Zrelaksuj się przed pójściem spać, wyobrażaj sobie siebie rano, jak się budzisz i wszystko pamiętasz. Możesz też umieścić przy łóżku coś co będzie Ci przypominało o postanowieniu zapamiętania snów. Najprościej kartkę z napisem „Pamiętaj sen!”. Im więcej będziemy o tym myśleć, tym umysł bardziej się na tym skoncentruje. Spróbuj też wyobrażać sobie, że sny które Ci się przyśnią będą przyjemne i piękne, to działa!

4.Zasadniczą przyczyną zapominania snów jest to, że z samego rana nasze myśli od razu atakowane są milionem spraw do załatwienia, przemyślenia itd. Postaraj się przyzwyczaić do tego, że twoją pierwszą myślą po przebudzeniu będzie „O czym to ja dzisiaj śniłem?”. Zanim zaczniesz zapisywać swój sen, odtwórz go w pamięci, przypomnij sobie choć jeden szczegół – twarz, twoje odczucia, sytuację i opowiadaj samemu sobie co było dalej...i dalej... i dalej.

5.Nie ruszaj się z pozycji, w której się obudziłeś. Pozwól swojemu ciału powoli wracać do pełnej świadomości, po obudzeniu skup się na śnie, a nie zrywaj się od razu na pełne nogi. Czasem by zapomnieć sen wystarczy obrócić się na drugi bok. Natomiast jeśli budzisz się rano i w ogóle nie masz pojęcia o czym śniłeś i czy w ogóle, nie wstając, łagodnie zmień pozycję swojego ciała. Wypróbuj różne pozycje i po prostu leż w każdej z nich przez chwilę. Zwykle zapomniany sen pojawi się w twoim umyśle, kiedy tylko twoje ciało „przypomni” sobie pozycję, jaką miałeś podczas snu.

6.Jeśli odkryjesz, że śpisz zbyt głęboko by wybudzić się w fazie REM, spróbuj ustawić sobie budzik na godzinę, w której prawdopodobnie będziesz śnił. Sny pojawiają się co 90 minut, ustaw więc budzik na około cztery i pół godziny, sześć godzin itd. po zaśnięciu. Wtedy uda Ci się „załapać” jakiś sen.

7.Znajdź grupę przyjaciół zainteresowaną zgłębianiem tajemnic sennych tak jak ty. Częste rozmowy o nocnych przeżyciach utrwalają w podświadomości zainteresowania i cele, to sprawi, że zapamiętasz coraz więcej snów i coraz więcej z nich zrozumiesz.

Opracowane na podstawie: A.Bytof „Oneironautyka. Sztuka Świadomego Snu” 1996; „How to remember your dream” w „Nightlight” 1(1) 1989

 

www.goldenwool.pl                   www.gorbina.pl


Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij