Wiele zespołów weselnych bagatelizuje sprawę związaną z odpowiednim ustawieniem sprzętu nagłośnieniowego. Ten aspekt ma bardzo duży wpływ na jakość muzyki i jej odbiór.

Data dodania: 2009-11-26

Wyświetleń: 4768

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Realizator, reżyser dźwięku to członek lub osoba z poza zespołu muzycznego zajmująca się realizacją od strony elektroakustycznej lub postprodukcją wydarzenia związanego z dźwiękiem. Jego zadaniem jest zapewnić właściwe parametry techniczne i estetyczne dźwięku, czyli np. miksowanie dźwięków w całość, obróbka i rekonstrukcja dźwięku, nagrywanie, mastering, montaż, nagłaśnianie itp.


"Akustyka weselna"


Na wielu weselach, salach weselnych panują niezbyt dogodne warunki akustyczne. Puste sale z "gołymi ścianami, niskie sufity, płytki na podłogach, kolumny na środku sali biesiadnej. Te wszystkie elementy źle wpływają na prawidłowe rozchodzenie się fali dźwiękowej (muzyki). Dobry zespół na wesele potrafi odpowiednio ustawić parametry dźwięku i w odpowiednich miejscach rozstawić głośniki, tak aby cały muzyczny repertuar weselny był dobrze słyszalny i zrozumiały przez biesiadników.
Kierując się doświadczeniem zespół weselny powinien się starac tak zoptymalizować ustawienia sprzętu muzycznego tj. wzmacniaczy, instrumentów muzycznych, przedwzmacniaczy mikrofonowych, a przed wszystkim pogłosów, aby dzwięk docierający do uszu słuchaczy był czytelny i nie męczył słuchu. Na niektórych salach biesiadnych zdarzają się tak niekorzystne warunki akustyczne, że kapela weselna nie musi używać dodatkowych urządzeń pogłosowych. Czasem zespoły weselne, grają każde wesele na tych samych ustawieniach sprzętu, nie zdając sobie sprawy ze znaczenia tych ustawień i roli jaką odgrywa adaptacja akustyczna pomieszczenia. Wiele kapel weselnych traci w ten sposób na czytelność brzmienia muzyki i wokali. Wystarczy posłuchać nagrań z niektórych wesel. Pogłosy jak na dworcu kolejowym. Głos wokalistów odbija się od pustych ścian, dodatkowo wzmocniony źle ustawionymi urządzeniami pogłosowymi. Nie trzeba być krytykiem muzycznym, czy realizatorem dźwięku aby usłyszeć, że coś jest nie tak w śpiewanych przez zespół muzyczny partiach wokalnych, ...alnych...alnych...alnych. :-) . Oczywiście nie trzeba mieć dyplomu z realizacji dźwięku by dobrze ustawić sprzęt. W realizacji dźwięku, jak we wszystkim potrzebny jest umiar i wyczucie. Dobry, weselny zespół muzyczny będzie się potrafił dopasować do zmiennych warunków akustycznych sal weselnych. Jeśli jednak nie mamy doświadczenia lub wiedzy, a sprzęt muzyczny ma zbyt wiele możliwości ustawień, to lepiej nie używać lub dać mniej pogłosu i dodatkowej korekcji barwy dźwięku, niż przesadzić i zepsuć występ.


Goście weselni, a ustawienia pogłosu.


Im więcej gości weselnych tym lepiej. Ich ciała w naturalny sposób pochłoną niechciane odbicia fali dźwiękowej. Najgorszy scenariusz to duża, betonowa sala biesiadna na 200 osób wypełniona czterdziestoma gośćmi weselnymi. W takich przypadkach postarajmy się ustawić głośniki tak, aby dźwięk nie wracał do nas po odbiciu od przeciwległej ściany. Zminimalizujmy również pogłosy ustawione sprzętowo.

Pozdrawiamy

Retro Trio


Artykuł jest własnością serwisu www.zespolretrotorun.pl i można go wykorzystywać tylko w niezmienionej formie wraz z linkiem do serwisu www.zespolretrotorun.pl

Licencja: Creative Commons
0 Ocena