Jeżeli zmienimy trochę myślenie o konsumencie, to zobaczymy, że najbardziej trafia do niego polecenie zakupu przez opiniowanie znajomych.
Nie koniecznie znajomych ze świata rzeczywistego.
Dlaczego?
Większość zasięga opinii u swoich znajomych, również tych internetowych.
Jak jednak dokładnie dzieje się to w Internecie?
Internauci często wyszukują miejsc, gdzie mogą odnaleźć informacje na temat produktów, usług, konkursów i promocji.
Okazuje się, że wcale impuls jaki dostają w postaci bannera nie przekonuje ich do podjęcia decyzji.
Z roku na rok, liczba osób zasięgających opinii w Internecie rośnie.
Łatwo można to zjawisko zaobserwować po liczbie powstających wątków na forach, blogach czy też w komentarzach umieszczanych pod artykułami.
Czy zwykły blog może być dobrym medium do działań marketingowych?
Wyobraźmy sobie, że nagle na 100 bardzo popularnych blogach pojawiają się informacje o nowym produkcie.
Każdy z nich jest w określony sposób powiązany ze sobą.
Każdy również traktuje o innej problematyce.
Co daje to w działaniach e-marketingowych?
Wzór jest prosty.
Suma blogów + liczba powiązań z innymi blogami = naturalny ruch użytkowników.
Odpowiednio dobrane blogi oraz treści publikowane na nich dają świetne możliwości:
- targetowanie (dotarcie do interesujących nas grup wiekowych, subkultur, pasjonatów, fachowców, etc)
- naturalny przekaz treści reklamowych w postaci postów lub komentarzy
- stopniowe budowanie informacji o produkcie, usłudze, promocji czy konkursie
- stopniowe budowanie zaufania do marki / produktu
- utrwalanie i poszerzanie wiedzy konsumenta na temat danego produktu lub usługi / akcji
- przekierowanie ruchu na pożądaną stronę w Internecie
To tylko niektóre z plusów.
Blogi marketingowe można tworzyć od A do Z opracowując osobowości oraz wypracowując staż w sieci.
Niestety, bardzo często jest tak, że czasu jest zbyt mało na wszystkie potrzebne działania.
Co wówczas można zrobić?
Jednym ze sposobów jest wynajęcie bloga za zgodą jego autora.
Najlepiej jeżeli dany blog i jego tematyka jest związana z tym, co mamy do zaoferowania konsumentowi.
Policzmy:
Liczba blogów: 100 blogów + 500 blogów powiązanych = 600 blogów
Ruch na blogach: średnio: 100 odwiedzin / 1 blog, 100 x 600 = 60 000 wizyt dziennie w tak małej sieci.
Jak wcześniej zaznaczyliśmy, działania przez sieci blogów są długofalowe.
Jest to podyktowane tym, że budowanie kolejnych etapów wymaga czasu oraz naturalnych przerw w umieszczaniu postów (emulacja zachowań człowieka)
Z siecią blogów można z łatwością połączyć inne kanały komunikacji: bannery, e-malingi, linki sponsorowane, reklamy kontekstowe, artykuły reklamowe, etc.
Blogowanie reklamowe ma również dobre strony dla autorów blogów.
Działanie marketingowe buduje im sieć powiązań między różnymi blogami, co zwiększa liczbę odwiedzin blogów uczestniczących w akcji.
Autorzy mogą wówczas liczyć na to, że ich posty przeczyta dużo większa liczba Internautów.
Kolejnym elementem jest naturalne przyłączanie się do akcji innych blogów, które wcześniej nie były przewidziane w sieci działań marketingowych.
Zwiększa to dodatkowo ruch powiązany z całą akcją.
Banner – wyświetla się do chwili gdy jest opłacany, a post pozostaje i pracuje na pozycję produktu lub marki przez kolejne miesiące lub lata.
Co ze współczynnikiem „bounce rate” (czyli liczbą odrzuceń przekazu)?
Sprawa jest prosta.
Przekaz blogowy jest naturalny.
Interesuje wybrane grupy i osoby.
Nie wyskakuje na cały ekran i nie podaje informacji zbędnych.
Jest czytany przez zainteresowane osoby.
Często stosowana jest technika wzbudzania zainteresowania akcją w taki sposób, że konsument sam wejdzie na docelową stronę.
Jak kształtuje się procent odrzuceń reklamy przez banner, a jak przez marketing blogowy?
Blog to również działania przez multimedia. Nie tylko tekst.
Działania mogą śmiało wychodzić na zewnątrz bloga: pliki video, audio, zdjęcia, etc.
Jeżeli planujesz akcję na 3- 4 miesiące wcześniej, wówczas masz czas na zbudowanie dobrze działającej sieci reklamowej.
Pamiętać trzeba również o zagrożeniach jakie niosą takie działania i jeżeli nie mamy doświadczenia i wiedzy na temat prowadzenia takich akcji, wówczas lepiej skorzystać z wyspecjalizowanej firmy.
Marketing internetowy stosowany w blogach jest niczym innym, jak kolejnym produktem, który gości w życiu prywatnym ludzi czytających blogi.
Już w chwili czytania postu, produkt, usługa lub informacja dociera do domu Internauty.
Czy konsument skorzysta z Twojej oferty?
To zależy od tego, jak bardzo profesjonalnie przygotujesz się do całej akcji.
Reszta jest już tylko kwestią czasu.
Reklamodawco - do zobaczenia na blogu!
Opracowanie: Egelados Entertainment Ltd.