Promocja najczęściej kojarzona jest tylko i wyłącznie z przeceną w sklepie bądź ofertą typu "drugie dostaniesz gratis". Nic bardziej mylnego. Promocja jest złożonym procesem komunikowania się firmy z klientem. Promocja jest dwukierunkowym dialogiem firmy z jej obecnym bądź potencjalnym klientem. Z jednej strony firma poprzez różnego rodzaju działania informuje klienta o istniejącym produkcie i jego zaletach, a także nakłania go do zakupu. Z drugiej strony poprzez zmiany w dokonywanych zakupach wywołane promocja klient informuje firmę o swoich obecnych preferencjach rynkowych. Promocja w połączeniu z wymienionymi wyżej elementami czyli ceną, produktem i dystrybucja, stanowią razem tzw marketing-mix.
Podczas działań promocyjnych firmy można posługiwać się wieloma narzędziami promocji. Do najpopularniejszych z nich należą reklama, public relations, wspieranie sprzedaży, sprzedaż osobista oraz marketing bezpośredni.
Jedną z najbardziej znanych i najczęściej stosowanych form oddziaływania promocyjnego firmy jest reklama. Trzy cechy charakteryzują każdy rodzaj reklamy. Po pierwsze jest to forma odpłatna, po drugie ma ona charakter bezpośredni i nakłaniający a po trzecie bez problemu możemy zidentyfikować jej nadawcę. Wiele firm decyduje się na jeden bądź kilka typów reklamy. Do najbardziej znanych reklam należąreklama telewizyjna, radiowa, prasowa i zewnętrzna. Nazwy typów reklam wskazują na medium za pomocą którego są dystrybuowane.
Działania z zakresu public relations popularnie zwane PR stanowią zintegrowany system komunikacji przedsiębiorstwa z jego otoczenie. Mają one znacznie silniejszy wpływ na ich odbiorców. Są również uważane za działania bardziej wiarygodne niż reklama. Działania PR polegają na kształtowaniu opinii publicznej przy wykorzystaniu różnego rodzaju środków masowego przekazu. PR mają przede wszystkim stworzenie dobrego wizerunku firmy w oczach klientów oraz nadanie produktowi rozgłosu.
Działania promocyjne mające na celu wspieranie sprzedaży to działania wykorzystujące między innymi takie techniki jak darmowe próbki towarów, degustacje, gadżety reklamowe itp. Głównym celem tych działań jest przede wszystkim dokładne zapoznanie się z produktem, możliwość zobaczenia jego działania ( demonstracja) lub też spróbowania jego smaku (degustacja). Dodatkowo gadżety promocyjne poprzez wzbudzenie chęci ich posiadania przez klienta mają za zadanie nakłonienie do zakupu produktów bądź też do skorzystania z konkretnych usługo oferowanych przez firmę. Gadżety reklamowe różnią się od siebie w zależności produktów lub usług, których sprzedaż wspierają. Przykładowo gadżetem reklamowym wspierającym sprzedaż piwa może być otwieracz, specjalna szklanka bądź kufel. Wspierając sprzedaż herbaty można wykorzystać takie artykuły reklamowe jak zaparzaczka, pojemnik na herbatę, czy promocyjna filiżanka. Rożnego rodzaju gadżety reklamowe mogą być również wręczane przez firmy na imprezach o charakterze targowo-wystawienniczym. Z tej okazji przygotowywane są przeważnie specjalne gadżety.
Sprzedaż osobista, czasami nazywana również akwizycyjną, to działania promocyjne wykorzystujące przede wszystkim komunikację interpersonalną. Polega ona na ustnej, osobistej prezentacji produktu lub usługi oraz rozmowa handlowa z jednym klientem bądź całą grupą potencjalnych klientów w celu nakłonienia ich do zakupu promowanego produktu lub do skorzystania z promowanej usługi. Bardzo często ten typ promocji połączony jest również z demonstracją działania produktu.
Marketing bezpośredni to sposób promowania produktów i usług mający charakter promocyjno-dystrybucyjny. Oferta dostarczana jest do kliento poprzez wykorzystanie różnego rodzaju mediów takich jak telefon, poczta bądź internet. Ten typ promocji umożliwia potencjalnemu klientowi na złożenie zamówienia oraz na otrzymanie produktu drogą wysyłkową. W pewnym stopniu marketing bezpośredni pozwala na wyeliminowanie pośrednich punktów sprzedaży. Do tego typu działań można przede wszystkim zaliczyć, mailing wykorzystujący bezpośrednie przesyłki pocztowe, telemarketing, sprzedaż katalogową oraz marketing bezpośredni wykorzystujący nowe technologie (SMS, MMS, e-mail).
Aby działania promocyjne były skuteczne należy przede wszystkim odpowiednio dobrać narzędzia promocji. Powinny być one dostosowane do rodzaju prowadzonej działalności, typu oferowanych produktów i usług jak również docelowego rynku firmy i rodzaju klientow na nim występujących. Rożne techniki promocyjne i działania promocyjne mogą mieć inny oddźwięk na różnych rynkach dlatego też ważne jest przeprowadzenie uprzednio badań na temat tego które z technik promocyjnych są właściwe dla naszej firmy.