W życiu zawodowym copywitera pojawiają się różne momenty. Czasem przychodzi mu napisać tekst łatwy, lekki i przyjemny, a czasem artykuł wymaga nawet kilkugodzinnego reaserchu. Bywa także, że podstawą do zrealizowania zlecenia jest szczegółowy dokument. Brief, bo o nim mowa, nierzadko bywa zmorą copywriterów. Dlaczego?

Data dodania: 2014-12-01

Wyświetleń: 2717

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest brief

Jak już wspomnieliśmy, to dokument, w którym określone zostały najważniejsze założenia kampanii reklamowej. Obejmuje takie elementy, jak analizę rynku, grupę docelową, cel reklamy wraz z pożądaną reakcją odbiorcy, a także niezbędne elementy, jakie w reklamie muszą się pojawić. Brief nie zawsze wygląda tak samo. Podczas gdy jeden klient w skrócie określi swoje wymagania i nakreśli główny przekaz tekstu, drugi wystosuje nawet kilkustronicowy dokument, w którym w najmniejszych detalach określi co musi, a co nie może znaleźć się w artykule. O ile w pierwszym przypadku autor tekstu nie jest ograniczony wytycznymi, o tyle w drugiej sytuacji musi nierzadko pilnować każdego pisanego słowa.

Szczegółowy brief

Dopracowany w każdym calu brief wskazuje, w jakim tonie powinien zostać utrzymany artykuł, a także określa jego schemat. Wskazuje źródła, które należy uwzględnić w tekście oraz zakres tematów i pojęć, które należy w nim rozwinąć. Bywa także, że jasno wskazuje, jakie zagadnienia kategorycznie należy pominąć. To, co zwykle bywa także podane, to minimalna liczba znaków – czyli długość artykułu.

Mogłoby się wydawać, że w obliczy tak dokładnych danych, pozostaje już jedynie zasiąść do napisania artykułu. Nic bardziej mylnego.

Przede wszystkim tak długi i drobiazgowy dokument należy przeczytać kilka razy. Tylko w ten sposób copywriter jest w stanie prawidło odczytać zamysł klienta i nakreślić plan tekstu. Z obszernego briefu należy w pierwszej kolejności wyłuskać to, co najważniejsze, co będzie stanowiło fundament artykułu. Trzeba pamiętać, by w artykule ściśle trzymać się wyznaczonego tematu i umiejętnie łączyć wszelkie wskazane przez klienta zagadnienia. Niczego co ważne nie można pominąć. Nierzadko wymaga to umysłowej gimnastyki, a przede wszystkim – reaserchu. W większości wypadków teksty, które przychodzi copywriterom pisać wg briefu, poruszać mają tematy specjalistyczne, jak np. prawo czy finanse, co również wpływa na trudność tego typu zleceń.

Choć może się wydawać, że pisanie tekstów wg ścisłych wytycznych jest łatwe, w rzeczywistości bywa inaczej. Briefy, które nie pozostawiają miejsca na twórczą inwencję autora, wymagają nie tylko wiele uwagi, ale także skupienia i umiejętności pisania wg narzuconego schematu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena