Gdy słyszę, że ktoś nazywa siebie copywriterem, natychmiast mam ochotę dopytać: „A jakim?” Tak się bowiem składa, że również pracuję jako copywriter. Tylko że tym mianem możemy nazwać osoby zajmujące się różnymi rzeczami. Niniejszy tekst będzie próbą wyjaśnienia paru faktów odnośnie copywritingu.

Data dodania: 2013-03-12

Wyświetleń: 2038

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

3 rodzaje copywritingu:

Copywriting jako kreatywny etap tworzenia reklamy. „I’m lovin it!” „Carlsberg. Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”. Zastanawialiście się kiedyś, kto tworzy te popularne hasła? Copywriterzy z wyższej półki… płacowej, bowiem piszą teksty oraz scenariusze spotów telewizyjnych, radiowych czy kampanii internetowych dużych koncernów. Jeżeli w amerykańskim filmie pojawia się odnoszący sukcesy korporacyjne copywriter, zwykle pracuje nad jakimś dużym projektem reklamowym.

wordsCopywriter niczym skuteczny sprzedawca. Tak, dobrze przeczytaliście. Copywriting ma wiele wspólnego ze sprzedażą. W końcu teksty i hasła reklamowe tworzy się w konkretnym celu: mają przyciągnąć uwagę odbiorcy i skłonić go do podjęcia konkretnego działania, jakim najczęściej jest zakup produktu X. Wbrew pozorom słowo pisane w dalszym ciągu ma duże znaczenie (choć niektórzy wieszczą ludzkości cofnięcie się do pisma obrazkowego). Teksty reklamowe, broszury czy mailingi dobrych copywriterów mają wielką moc.

Twórca treści internetowych, czyli walczący z algorytmami wyszukiwarek i nie tylko. SEO copywriting, często niedoceniany i przez wielu odbierany przez pryzmat niskiej jakości tekstów (a często łopatologicznych zdań przeładowanych słowami kluczowymi w stylu „Kali kupić tani kredyt gotówkowy i tani kredyt konsolidacyjny.”) Tymczasem dobry SEO copywriter zajmuje się tworzeniem atrakcyjnych treści dla użytkowników oraz… wyszukiwarek internetowych. Co wcale nie jest takie proste, bo dany artykuł musi jednocześnie przyciągać uwagę użytkownika, zawierać ciekawe i wartościowe dla niego informacje, a zarazem być dobrze zoptymalizowanym, tak żeby i wyszukiwarki uznały go za godnego wywindowania wyżej w wynikach wyszukiwania.

Gdzie znaleźć dobrego copywritera…

Wielu ludzi dość sceptycznie podchodzi do copywritingu. Dlaczego? Jedni powiedzą: ech, tekst to każdy potrafi napisać, o ile nie robi rażących błędów ortograficznych i ma trochę oleju w głowie. Inni: a cóż to trudnego wymyślić kilka słów hasła reklamowego? Niby prawda, ale w praktyce taka postawa przynosi wielokrotnie opłakane skutki. Nasza strona internetowa nie przyciąga użytkowników, bo ciężko ją znaleźć a oferta przedstawia się mało atrakcyjnie. Nikt o nas nie słyszał, bez profesjonalnej akcji marketingowej przegrywamy z konkurencją, która lepiej odrobiła zadanie domowe pt. Jak osiągnąć sukces. Czyli co? Szukamy copywritera? Natychmiast!

STOP

Wielu ludzi może zajmować się copywritingiem, ale nie każdy jest mistrzem słowa pisanego. Są tacy, którzy kradną cudze teksty, inni za grosze napiszą cokolwiek i byle jak. Gdzie szukać dobrego copywritera?

Agencje reklamowe i multiagencje. Kampania reklamowa, tworzenie atrakcyjnych tekstów, a może audyt? Żadna praca im nie straszna, a efekty mogą pozytywnie zaskoczyć. Posiadają bogate i interesujące portfolio.

Freelancerzy z doświadczeniem. Branżowi fachowcy, współpracujący z agencjami lub pracujący na własne konto. Prowadzą fachowe blogi, doradzają tu i ówdzie. Nietrudno do nich dotrzeć. Wiedzą, jak dać się zauważyć.

Copywriterzy z polecenia. Nie tak kosztowni, dopiero rozwijający skrzydła, ale już odnoszący pierwsze sukcesy. Bo za sukces można uznać to, że są polecani jako ludzie znający się na rzeczy. 

Licencja: Creative Commons
2 Ocena